Omo I to najstarszy znany przedstawiciel naszego gatunku. Szczątki tego homo sapiens zostały odnalezione w latach 1967-1974 w południowo-zachodniej Etiopii, niedaleko rzeki Omo. Odkrył je wówczas Richard Leakey. Po latach badań szczątki ostatecznie datowano na około 200 tysięcy lat. Teraz okazuje się, że mogą być starsze nawet o ponad 30 tysięcy lat. Najnowsze odkrycie opublikowano w naukowym magazynie Nature.

Nowe badania

Dokładne zbadanie przebiegu ewolucji naszego gatunku od kilku dekad spędza sen z powiek naukowcom. Zadanie to do najprostszych nie należy. Jest wiele nieścisłości i przeszkód, które tę pracę utrudniały i utrudniają. Do dziś tak naprawdę nie wiemy, kiedy na naszej planecie pojawił się pierwszy przedstawiciel naszego gatunku. Jednakże Omo I, znany również jako Omo Kibish, jest najstarszym homo sapiens, którego udało się dotychczas odnaleźć. Przez dziesięciolecia badań naukowcom udało się określić w końcu jego wiek na ok. 200 tysięcy lat. Najnowsze badania w miejscu, w którym odnaleziono kości naszego przodka ujawniły zaskakujące dane. Jego szczątki znajdowały się pomiędzy dwiema warstwami popiołu wulkanicznego. Na podstawie wyników datowania radiowęglowego okazało się, że wyższa wartstwa pochodzi z erupcji wulkanu wulkanu Shala, który znajduje się 400 km od stanowiska archeologicznego. Wybuch miał miejsce ponad 230 tysięcy lat temu. Eksperci zwracają jednak uwagę na to, że Omo może być jeszcze starszy, ponieważ jego szczątku znajdowały się w niższej warstwie.

-Szczątki Omo zostały znalezione pod grubą warstwą popiołu wulkanicznego, której nikomu nie udało się datować za pomocą technik radiometrycznych, ponieważ popiół jest zbyt drobnoziarnisty. - mówi Céline Vidal, wulkanolog z Uniwersytetu Cambridge. Naukowcy mają nadzieję, że dalsze badania ustalą dokładniej wiek Omo I.

Czy Omo I jest najstarszym Homo sapiens?

Pierwsze badania, które zostały wykonane zaraz po odkryciu wykazały, że Omo I może być „zaledwie” 130 000 lat. W ciągu kolejnych 30 lat prac i datowania okazało się, że to nawet prawie 200 tysięcy. Być może jeśli naukowcom uda się znaleźć sposób, żeby zbadać dolną warstwę popiołu wulkanicznego, okaże się, nasz przodek jest jeszcze starszy.

Z drugiej część naukowców kilka lat temu podważyła tezę, że to właśnie Omo I jest najstarszym przedstawicielem homo sapiens. Wszystko dlatego, że w 2017 r. na stanowisku Dżabal Ighud w Maroku badacze z Instytutu Maxa Plancka ogłosili na łamach „Nature” odnalezienie ludzkich szczątek sprzed ok. 315 tysięcy lat. Odkopane wówczas kości i czaszki były jednak nieco bardziej wydłużone niż u współczesnego człowieka i miały nieco większe zęby, co wtedy podzieliło środowisko akademickie co do stopnia spokrewnienia z naszym gatunkiem. Być może kolejne badania i prace archeologiczne pozwolą nam odnaleźć jeszcze starszych przodków. Na razie jednak tytuł „najstarszego homo sapiens” pozostaje u Omo I.

Źródło: Nature