Cząsteczki mikroplastiku są już obecne nie tylko w morzach i oceanach, ale także w naszych organizmach. Dlaczego powinno nas to martwić? Mikroplastik może uwalniać toksyczne dla środowiska substancje, na przykład bisfenol A. Te z kolei, po wchłonięciu przez ludzkie organizmy, powodują choroby m.in. układu hormonalnego i rozrodczego. Badania sugerują, że spożycie mikroplastiku może mieć też wpływ na mikrobiom jelitowy.

Sposób na mikroplastiki w wodzie z kranu

Najbardziej niepokoi chyba to, że mikroskopijne kawałki plastiku są obecne nawet w wodzie z kranu. Cząsteczki zanieczyszczające wodociągi mogą mieć średnicę od jednej tysięcznej milimetra do 5 milimetrów. Jak na razie wychwytują je tylko niektóre zaawansowane filtry wodny pitnej. Badacze są jednak zgodni, że potrzebujemy prostych i niedrogich metod, aby samemu na co dzień chronić się przed mikroplastikiem.

Jednym z nieoczekiwanie skutecznych rozwiązań w zakresie oczyszczania wody pitnej może być jej zagotowanie. Zaparzenie filiżanki herbaty lub kawy na wodzie zawierającej wapń (a więc z kranu) może pomóc w usunięciu prawie 90% nano- i mikroplastiku (NMP).

Zhanjun Li, Eddy Zeng postanowili sprawdzić, czy gotowanie może być skuteczną metodą usuwania nano- i mikroplastiku zarówno z twardej, jak i miękkiej wody kranowej. W ramach badania pobrali próbki twardej kranówki z Guangzhou w Chinach i wzbogacili je różnymi ilościami NMP. Próbki gotowano przez pięć minut i pozostawiono do ostygnięcia. Następnie zmierzono zawartość swobodnie unoszącego się plastiku.

Jak oczyścić kranówkę?

Wyniki tych eksperymentów wykazały, że wraz ze wzrostem temperatury wody węglan wapnia, nazywany potocznie kamieniem (CaCO3), utworzył inkrustacje, czyli struktury krystaliczne. Otaczały one cząstki tworzywa sztucznego. Zeng twierdzi, że z inkrustacje będą gromadzić się jak typowy kamień wapienny, po czym będzie można je usunąć razem NMP, przelewając wodę przez prosty filtr, na przykład do kawy.

Co ciekawe, efekt był bardziej wyraźny w twardszej wodzie. W próbce zawierającej 300 miligramów CaCO3 na litr wody po gotowaniu usunięto aż 90% swobodnie pływających MNP. Jednakże nawet w próbkach wody miękkiej (mniej niż 60 miligramów CaCO3 na litr) gotowanie nadal usuwało około 25% NMP. Naukowcy twierdzą, że może to być prosta, ale skuteczna metoda ograniczenia NMP w wodzie z kranu.

Źródło: American Chemical Society

Szukasz więcej fascynujących informacji na temat świata roślin i zwierząt, odkryć archeologicznych i nieskończonego Wszechświata? Zaprenumeruj magazyn „National Geographic Polska". Najnowszą ofertę znajdziesz na tej stronie.