„Hangover bird count – noworoczne liczenia martwych ptaków” to projekt badawczy realizowany przez dr Ewę Zyśk-Gorczyńską z Fundacji Szklane Pułapki we współpracy z dr hab. Michałem Żmihorskim z Instytutu Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk. Projekt ma na celu oszacowanie wpływu fajerwerków sylwestrowych na śmiertelność ptaków.

„Petardy i fajerwerki płoszą ptaki, które, uciekając uderzają w drzewa i budynki, i giną. Nie wiadomo jednak, jak często i w jakich środowiskach. Chcemy to sprawdzić, a Twój udział może nam pomóc" - piszą organizatorzy.

Do akcji może włączyć się każdy. Wystarczy wybrać się na dwa spacery – jeden noworoczny, a drugi przed lub po 1 stycznia. Organizatorzy akcji podkreślają, że ważne, aby obie przechadzki odbyły się tą samą trasą i w możliwie podobnych godzinach, a koniecznie między 7 a 15, kiedy na zewnątrz jest jasno.

„Na spacer noworoczny idź w Nowy Rok (01.01.2021). Na spacer kontrolny idź przed Nowym Rokiem (między 19 a 30 grudnia 2020 r.) lub po: między 5 a 15 stycznia 2021 r., w dogodnym dla Ciebie dniu. Podczas każdego spaceru obserwuj otoczenie i notuj: liczbę martwych ptaków (niezależnie od ich lokalizacji, np. pod budynkiem, na trawniku itp., informację o braku martwych ptaków również zapisz); gatunki martwych ptaków (jeśli potrafisz je oznaczyć) oraz datę i liczbę przebytych kilometrów (użyj odpowiedniej aplikacji w telefonie lub sprawdź trasę na mapie)” - brzmi instrukcja na stronie „Hangover bird count”.

Po powrocie ze spaceru notatki należy przenieść do ankiety dostępnej online.

Co ważne, z badań wyłączone są dni od 2 do 5 stycznia, bo wtedy w terenie mogą jeszcze pozostawać ptaki, które padły w czasie nocy sylwestrowej. Wyniki badania kontrolnego nie  byłyby wówczas reprezentatywne.

Czytaj też: „Po co te zwierzęta ratować, by później w jedną noc je wybić”. Czy ptaki zginęły od fajerwerków?

Organizatorzy akcji przypominają też, aby nie dotykać, nie zabierać do domów i nie próbować samodzielnie leczyć rannych zwierząt. „ Nie dotykaj i nie zabieraj martwych ptaków. Jeśli widzisz ptaki ranne lub wymagające pomocy, skontaktuj się z najbliższym ośrodkiem dla dzikich zwierząt (ich wykaz znajdziesz na stronie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska)" – podaje PAP.

Fundacja Szklane Pułapki na co dzień zajmuje się m.in. problematyką śmiertelności ptaków w wyniku kolizji ze szklanymi powierzchniami takimi jak wiaty, ekrany akustyczne czy elewacje budynków. Zbiera informacje o tego typu zderzeniach i szuka rozwiązań, które pozwolą im zapobiegać.

Dr Zyśk-Gorczyńska i dr Żmihorski są autorami innego badania dotyczącego bezpieczeństwa ptaków, a mianowicie analizy wpływu szklanych przystanków autobusowych na kolizje z ptakami. Dzięki nim zauważono skalę zjawiska w Polsce, a ich badania przyczyniły się do podjęcia realnych działań ochronnych na rzecz ptaków.