Dinocephalosaurus orientalis to stworzenie, które zostało po raz pierwsze opisane w 2003 roku. Skamieniałość ta została odnaleziona w prowincji Kuejczou w południowych Chinach. Paleontolodzy ustalili wówczas, że zwierzę żyło w triasie środkowym, czyli ok. 240 milionów lat temu. Chociaż naukowcy podejrzewali, że był to morski gad, to jednak przez 20 lat nie udało się dokładnie opisać gatunku.

Badania pozwoliły opisać nowego dinozaura

Na łamach czasopisma naukowego „Earth and Environmental Science Transactions of The Royal Society of Edinburgh” ukazał się właśnie artykuł, w którym międzynarodowy zespół naukowców informuje o swoich dotychczasowych osiągnięciach związanych z identyfikacją Dinocephalosaurus orientalis. Badacze stwierdzili, że w ciągu ostatnich 10 lat udało się odnaleźć pięć nowych skamieniałości tego gatunku. To pozwoliło na pierwszy opis całego szkieletu tego triasowego gada.

– Szkielet pozaczaszkowy ma aż 6 metrów długości i charakteryzuje się długim ogonem i jeszcze dłuższą szyją – napisali w artykule naukowcy z Chin, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Naukowcy nazwali stworzenie „chińskim smokiem”. To dlatego, że jego szkielet bardzo przypomina zwierzę znane z mitologii tego kraju.

Stworzenie przypomina mitologicznego smoka

– Odkrycie dodatkowych skamieniałości pozwoliło nam po raz pierwszy zwizualizować wygląd tego niezwykłego zwierzęcia w całości. Przypomina długiego, wężopodobnego, mitycznego chińskiego smoka. Jesteśmy pewni, że Dinocephalosaurus orientalis pobudzi wyobraźnię na całym świecie ze względu na swój wspaniały wygląd – powiedział dr Nick Fraser z Muzeum Narodowego Szkocji, jeden z autorów badania.

Badacze napisali, że Dinocephalosaurus orientalis mając 32 kręgi szyjne przypominał tanystrofy. To rodzaj gadów, które również żyły podczas środkowego triasu, około 230 milionów lat temu. Tak jak „chiński smok” miały 6 metrów długości, z czego sama szyja miała 3 metry. Skamieniałości tych stworzeń odkryto w Europie, na Bliskim Wschodzie, a także Chinach. Naukowcy przyznali również, że obydwa gady miały kilka wspólnych cech czaszki i podobne uzębienie.

Naukowcy ustalili potencjalne pokrewieństwa

– Dinocefalozaur jest jednak wyjątkowy, ponieważ ma o wiele więcej kręgów w szyi i tułowiu niż tanystrof. Ten gatunek był prawdopodobnie żyworodny, co oznacza, że rodził młode, a nie składał jaja. Był bardzo dobrze przystosowany do oceanicznego stylu życia. W skamieniałym żołądku jednego osobnika znaleźliśmy dobrze zachowane szczątki ryby – powiedział dr Stephan Spiekman, paleontolog z Muzeum Historii Naturalnej w Stuttgarcie.

Naukowcy ustalili również, że pomimo pewnych wizualnych podobieństw chiński smok nie był blisko spokrewniony z plezjozaurami. To rząd wymarłych wodnych gadów, które występowały na Ziemi w okresie od około 240 do 65 milionów lat temu, czyli pomiędzy triasem a kredą. Co ciekawe, gady te stały się inspiracją dla słynnego potwora z Loch Ness.

– To odkrycie to wysiłek międzynarodowy. We współpracy z kolegami ze Stanów Zjednoczonych i Europy wykorzystaliśmy nowo odkryte okazy, aby poszerzyć naszą dotychczasową wiedzę na temat tego zwierzęcia. Wśród wszystkich niezwykłych znalezisk z triasu, których dokonaliśmy w prowincji Kuejczou, ten gad morski prawdopodobnie jest najbardziej niezwykły – powiedział dr Li Chun, główny autor badania i badacz w Instytucie Paleontologii w Pekinie.

Źródło: Earth and Environmental Science Transactions of The Royal Society of Edinburgh.