Przez szereg lat uznawano, że psy nie widzą zbyt dobrze. A jeszcze słabiej reagują na to, co mogą dostrzec na ekranie. Jednak wraz z rozwojem technologii HD i unowocześnieniem przekazu wizualnego, przekonanie o braku zainteresowania ekranem stanęło w sprzeczności z tym, co dostrzegali sami badacze. A dostrzegali, że psy chętnie spędzają czas z opiekunami oddającymi się relaksowi przed telewizorem.
 
To, rzecz jasna, nic nowego. Pies, jako zwierzę towarzyszące, zrobi wiele, by być blisko swojego człowieka. Potrafi nawet powstrzymać swoje naturalne odruchy, by nie zakłóciły chwili bliskości z opiekunem. Ale czy dostosowanie się psów do życia z ludźmi naprawdę mogło pójść tak daleko, że wykształciły umiejętność oglądania telewizji? Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że moje psy pasterskie najchętniej oglądają kolejne odsłony „Jurassic Parku”. Za to kot jest absolutnym fanem „Transformersów”.

Co psy lubią oglądać w TV?

Temat psiej telewizji wzięli na warsztat naukowcy ze School of Veterinary Medicine na Uniwersytecie Wisconsin-Madison (USA). Dzięki specjalnym ankietom i zaangażowaniu 1246 właścicieli czworonogów, sprawdzili, jakie treści przyciągają psy przed ekrany. A także jak wiek i kondycja wzroku wpływają na zainteresowanie merdających telewidzów treściami wideo.

– Ankiety uwzględniały dane demograficzne, środowisko domowe, zachowania oceniane przez właścicieli, zainteresowanie treścią i zainteresowanie czterema wybranymi przez nas filmami, jakie właściciele mieli zaprezentować swoim czworonogom – wyjaśniają naukowcy w przedmowie do artykułu opublikowanego w czasopiśmie „Applied Animal Behaviour Science”.

Badania psiej widowni

W badaniach wzięto pod uwagę zarówno psy rasowe, jak i kundelki. Następnie badacze porównali reprezentację psów z różnych grup psów rasowych (skategoryzowanych według przeznaczenia przez American Kennel Club) z szacowaną ogólną populacją psów rasowych. Mediana wieku ocenianych psów wynosiła 4 lata. 54% stanowiły rasy czyste, 51% mieszane.

Większość, bo aż 86% ankietowanych opiekunów uznała, że ich pies rzeczywiście oglądał to, co było widać na ekranie. Dodatkowo często podkreślali, że w czasie oglądania filmu psy okazywały emocje. 78% psów podchodziło do ekranu, 76% wokalizowało.

Udało się nawet ustalić, co psy lubią oglądać. Okazało się, że najbardziej interesują się swoimi pobratymcami. Psy najchętniej oglądają filmy o innych psach. Badacze zwrócili również uwagę na wiek czworonożnych telewidzów i stan wzroku, który wpływały na częstotliwość postrzeganej interakcji.

Rasy najbardziej zainteresowane telewizją

Ankiety wykazały, że zarówno wiek, jak i rasa wpływają na zainteresowanie treścią. Wśród telewidzów rekrutujących się spośród psów rasowych, występowała względna nadreprezentacja ras typu sportowego i pasterskiego.

– Wiek, stan wzroku i typ rasy psa mogą wpływać na jego zainteresowanie treściami wideo w domu. Ponieważ wielu właścicieli zgłaszało podekscytowanie u swoich psów w reakcji na treści ekranowe, właściciele mogą chcieć określić, czy treści wideo będą odpowiednie dla zwierzęcia, gdy ich psy są pozostawione same – dodali autorzy badania.

Rozrywka dla psów

Naukowcy podkreślają, że wielu właścicieli psów pracuje poza domem, co sprawia, że psy często są same. Opiekunowie szukają nowych sposobów na zorganizowanie rozrywki dla swoich czworonogów. W ostatnich latach na rynku pojawiły się różne treści wideo, których wyraźnym celem jest rozrywka dla psów. Jednak ani zainteresowanie psów tymi treściami, ani reakcje behawioralne psów na takie treści nie zostały szczegółowo opisane.

Wzrok u psów jest pod wieloma względami podobny do ludzkiego. Psia siatkówka jest zdominowana przez fotoreceptory pręcików, co poprawia widzenie przy słabym oświetleniu. Aby poprawić widzenie dzienne, posiadają również smugę wzrokową bogatą w fotoreceptory czopków i centralny obszar o znacznej gęstości czopków, z podobieństwami do ludzkiej plamki żółtej. Psy mają wyższą częstotliwość fuzji migotania niż ludzie. Oznacza to, że ekrany o niższej rozdzielczości prawdopodobnie migoczą zwierzętom przed oczami. Mimo to psy zwracają uwagę na ruch na ekranach i na treści, które zawierają tematy o znaczeniu biologicznym – napisali badacze.

Czy w takim razie mamy się w niedługiej przyszłości spodziewać Netfliksa dla psów? Póki taki nie powstanie, zapraszamy na kanał National Geographic.

Źródło: Applied Animal Behaviour Science.