Człowiek rozumny jest współcześnie jedynym przedstawicielem rodzaju Homo. To gatunek ssaka naczelnego, który wraz z szympansami, gorylami i orangutanami współtworzy rodzinę człowiekowatych. Najstarsze ślady pojawienia się Homo sapiens na naszej planecie pochodzą z Etiopii. Kości osobnika, którego nazwano Omo Kibish lub Omo I, mogą mieć nawet 230 tysięcy lat.

Jak powstał człowiek współczesny?

Jednak nasz gatunek nie powstał za sprawą magicznej różdżki, a był jednym z etapów ewolucji, zmian na Ziemi oraz krzyżowania się z innymi gatunkami (m.in. z neandertalczykami i denisowianami).

W lipcu naukowcy odkryli, że niektóre cechy neandertalczyka występują u współczesnego człowieka do dziś, a jedną z nich może być niewłaściwa reakcja na pewne leki. Z kolei badania genetyczne wykazały, że mieszkańcy Papui-Nowej Gwinei odziedziczyli po człowieku z Denisowej Jaskini bardzo dobry zmysł węchu .

Z drugiej strony, nasi przodkowie różnili się fizycznie od Homo sapiens. Neandertalczycy mieli niskie, przesunięte do tyłu czoło, silnie rozwinięte łuki nadoczodołowe oraz brakowało im podbródka. Neandertalczycy mieli bardziej krępą budowę ciała, a najwyżsi przedstawiciele mogli mieć ok. 160 cm wzrostu. Naukowcy są jednak przekonani, że nasz gatunek rozwijał się w ciągu ostatnich milionów lat, a ewolucja wciąż trwa.

Człowiek przyszłości będzie wyglądał inaczej niż teraz

Uczeni uważają, że za ok. 100 tysięcy lat człowiek będzie wyglądał inaczej niż współcześnie. Zmieni się przede wszystkim jego czaszka, która i tak od tysięcy lat ewoluuje. Wpływ na to ma m.in. dieta, która na przestrzeni wieków stale się zmieniała. Eksperci szacują, że w przyszłości może dojść do pomniejszenia m.in. podbródka, kości jarzmowych i szczękowych oraz do powiększenia górnej części czaszki oraz oczodołów. Badacze twierdzą, że ludzie będą wyglądać na młodszych.

Naukowcy przyznają również, że nasze mózgi mogą stać się mniejsze. Wynika to z faktu, że coraz częściej to komputery będą myśleć i podejmować decyzję za nas. Człowiek przyszłości będzie miał również większe oczy. Eksperci twierdzą, że komunikacja międzyludzka będzie oparta na mimice i ekspresji twarzy.

Badacze podkreślają, że wpływ na wygląd człowieka będzie miał rozwój technologiczny. Już teraz widzimy, jak medycyna się zmieniła. Coraz częściej naukowcy są w stanie przedłużać ludziom życie, dokonując transplantacji lub wstawiając rozruszniki serca.

Izraelski filozof Yuval Harari twierdzi, że ludzie od zawsze pragnęli nieśmiertelności. Dlatego postęp będzie zmierzał w tym kierunku, aby osiągnąć to, co dziś wydaje się niewyobrażalne. Uwarunkowania technologiczne również mogą mieć duży wpływ na zmianę w wyglądzie i budowie człowieka, ale niektóre zmiany są niezauważalne.

Zmiany klimatyczne również mogą mieć wpływ na fizjonomię człowieka

Udowodnili to m.in. naukowcy z Australii, którzy odkryli, że coraz więcej ludzi wykształca dodatkową tętnicę. Badacze z Flinders University i University of Adelaide udowodnili, że obecnie coraz więcej dorosłych niż kiedykolwiek wcześniej posiada dodatkowe naczynie krwionośne, które wcześniej zanikało na dalszym etapie rozwoju.

Jest jeszcze jeden czynnik, który może zdefiniować człowieka przyszłości, a mianowicie zmiany klimatyczne. Eksperci od lat zwracają uwagę na to, że w wyniku naszych działań doprowadzamy ekosystemy do upadku.

W nadchodzących latach czeka nas znacznie więcej susz, pożarów oraz innych ekstremalnych zjawisk pogodowych. Zmiana krajobrazu, nieurodzaj w rolnictwie i duża gorsza jakość powietrza, również mogą mieć znaczący wpływ na to, jak będziemy musieli się przystosować do nowych warunków i jak ewolucja zmieni nasze cechy fizyczne.