Reklama

Apartament. Nawet w przypadku świetnej pogody spędzamy w nim lwią część naszego urlopu. Nie ufaj wyłącznie zdjęciom z katalogu – poszukaj w internecie opinii na temat wybranego hotelu, a jeśli jest dużo ocen negatywnych, pomyśl o innym. W wielu turystycznych serwisach internetowych dostępne są też zdjęcia satelitarne – warto więc sprawdzić, czy nasze zakwaterowanie rzeczywiście jest „blisko plaży” i czy przypadkiem za oknem nie przechodzi autostrada.

Bagaż. Niestety czasem ulega zniszczeniu albo zagubieniu. Pamiętaj: na złożenie reklamacji u przewoźnika masz 7 dni (bagaż uszkodzony) lub 21 (bagaż opóźniony). Patrz: nieprawidłowość bagażowa.

Choroba. Zdarza się niestety także tuż przed wyjazdem na wakacje marzeń. Czy w takim przypadku można zrezygnować z opłaconego wyjazdu bez ponoszenia kosztów? Niestety tylko wtedy, gdy posiadasz tzw. ubezpieczenie od rezygnacji. W innych przypadkach organizator obciąży cię kosztami.

Drogocenności. Biżuteria, laptop czy drogi sprzęt do nurkowania mogą ulec zniszczeniu lub zaginięciu w czasie transportu lotniczego. Większość linii ma w swoim regulaminie zapis mówiący o wyłączeniu odpowiedzialności za utratę przedmiotów cennych.

Europejskie Centrum Konsumenckie. Organizacja zajmująca się bezpłatną pomocą prawną osobom, które zostały pokrzywdzone przez biura podróży, linie lotnicze, sklepy internetowe czy wypożyczalnie samochodów mające siedzibę w UE, Norwegii lub Islandii. www.konsument.gov.pl, tel. 22 55 60 118, e-mail: info@konsument.gov.pl

Formularz reklamacji. Jest bardzo pomocny, gdy chcesz złożyć skargę na biuro podróży lub linię lotniczą. Gotowy wzór pobierz ze strony www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-doeck.html. W razie kłopotów – w wypełnieniu dokumentu pomogą ci prawnicy Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Gwiazdki w hotelu. Na ich liczbie sparzył się niejeden turysta. Pamiętaj: standardów hotelowych nie określają przepisy międzynarodowe, lecz krajowe. Szczególnie trzeba uważać na „trzy gwiazdki” w Egipcie, Tunezji, Maroku i Grecji – w krajach tych oznaczają one stosunkowo niski standard (odpowiada dwóm gwiazdkom w krajach Europy Zachodniej i Polsce).

Hotelowy standard – patrz: gwiazdki w hotelu.

Infolinia konsumencka – dzięki niej uzyskasz poradę dot. przysługujących ci praw konsumenckich. 800 007 707

Jedzenie... napoje oraz zakwaterowanie – to wszystko powinna bezpłatnie zapewnić ci linia lotnicza, jeśli musisz oczekiwać na opóźniony lot przez noc lub dłużej.

Kłopoty. Nikomu nie życzymy, ale mogą się przydarzyć, także na wakacjach. Jeśli winowajcą jest biuro podróży lub linia lotnicza, pamiętaj o złożeniu skargi (patrz: formularz reklamacji). Jeśli to nie poskutkuje, poproś o pomoc Europejskie Centrum Konsumenckie, Miejskiego Rzecznika Konsumentów lub ekspertów infolinii konsumenckiej.

Last minute. To zwykle oferta znacznie tańsza niż standardowa. Ale czy też mniej wartościowa? Absolutnie nie! Zasada jest prosta: nawet jeśli kupiłeś wycieczkę za niewielką część normalnej ceny, przysługują ci wszystkie świadczenia z oferty pierwotnej. Możesz ją też reklamować tak samo, jakbyś ją kupił bez obniżki.


Miejski Rzecznik Konsumentów (lub Powiatowy Rzecznik Konsumentów) – jest w każdej większej miejscowości. Do jego obowiązków należy m.in. bezpłatna pomoc w ewentualnym sporze z biurem podróży zarejestrowanym w Polsce. W przypadku biur zagranicznych zgłoś się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Nieprawidłowość bagażowa..Pod tą dziwną nazwą kryją się sytuacje, w których w trakcie lotu coś złego stało się z bagażem (patrz: bagaż). W takim przypadku jeszcze na lotnisku wypełnij tzw. protokół nieprawidłowości bagażowej (Property Irregularity Report).

Odwołany lot. Zmora wszystkich urlopowiczów. W takim przypadku linie lotnicze mają zawsze obowiązek udzielenia ci informacji i opieki.

Pociągi. Od 1 lipca nie mogą się już bezkarnie spóźniać! Jeśli opóźnienie jest większe niż godzinne, przewoźnik ma obowiązek wypłacić nam odszkodowanie w wysokości jednej czwartej ceny biletu. Jeśli poślizg jest większy niż 2 godz., przysługuje nam zwrot połowy ceny biletu. Uwaga: nowe regulacje dotyczą PKP Intercity, połączeń międzynarodowych oraz ekspresów (TLK oraz InterRegio już nie).

Rezygnacja. Zarezerwowałeś apartament przez internet i chcesz z niego zrezygnować? Niestety nie jest to proste. Prawo do rezygnacji bez konsekwencji z zawartej przez internet umowy (7 dni roboczych w UE i 10 dni w Polsce) niestety nie dotyczy biletów lotniczych oraz rezerwacji hotelowych. Nie klikaj więc pochopnie ikonki „rezerwuj” w internecie – często właściciel hotelu zarekwiruje ci nawet 90 proc. kwoty (szczególnie we Włoszech i Austrii).

Samochód. Coraz popularniejsze jest wypożyczanie go za granicą. Uwaga: okazyjna cena wynajmu zwykle oznacza, że w razie kolizji albo zniszczenia określonych części pojazdu (np. wybicie szyby przez złodzieja) zapłacisz z własnej kieszeni. Uwaga: przed wypożyczeniem auta dokładnie sprawdź jego stan, a wszelkie zarysowania, wgniecenia czy inne zniszczenia potwierdź w pisemnym protokole.

Tabela frankfurcka. Nie jest to formalny dokument, ale stanowi nieocenioną pomoc, gdy trzeba złożyć reklamację u organizatora wycieczki. Brak zawartej w ofercie klimatyzacji w hotelu, większa niż obiecywana odległość od morza, a nawet hałas czy brudna plaża – wszystko to powód, by wnioskować o zmniejszenie ceny za wyjazd o określony procent. Sprawdź o jaki – www.konsument.gov.pl.

Ubezpieczenie. Pamiętaj! Te najtańsze nie obejmują takich chorób jak zawał serca u osoby z chorobą wieńcową (ubezpieczyciel zakwalifikuje ją jako „przewlekłą”), a także np. urazów przy nurkowaniu, surfingu czy raftingu (uznawane jako sporty ekstremalne).

Wzrost kosztów. Czy w ostatniej chwili organizator może podwyższyć cenę wycieczki? Na szczęście nie! Gdy do czasu planowanego wyjazdu zostało mniej niż trzy tygodnie, koszt nie może ulec zmianie pod żadnym pozorem. Jeśli okres jest dłuższy – organizator musi udowodnić, że wzrost ceny wynika z niezależnych od niego podwyżek kosztów (np. ceny środków transportu, opłat urzędowych, niespodziewanego wzrostu podatków czy opłat lotniskowych albo niekorzystnej zmiany kursu walut).

Zdrowie. Jest najważniejsze nie tylko podczas wyjazdu. Na urlopie kłopoty z nim są jednak szczególnie dotkliwe. Przed wyjazdem na wakacje do krajów Unii Europejskiej, a także Norwegii, Szwajcarii, Islandii oraz Liechtensteinu warto pójść do NFZ i poprosić o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Zapewni ci ona bezpłatną opiekę medyczną w razie nagłych wypadków. Ale uwaga: ma ona ograniczony zakres, często niezbędne jest więc dokupienie dodatkowego ubezpieczenia.

Reklama
Reklama
Reklama