Reklama

Spis treści:

  1. Zamiast zysku, duże straty USA
  2. Polityka Trumpa jako główny czynnik spadków
  3. Konsekwencje i perspektywy

W ubiegłym miesiącu Światowa Rada Podróży i Turystyki (WTTC) przeanalizowała wpływ turystyki na gospodarki 184 krajów. Wnioski okazały się szczególnie niepokojące dla Stanów Zjednoczonych, które – jako jedyne państwo na liście – w 2025 roku mają doświadczyć drastycznego spadku wpływów z turystyki międzynarodowej. Straty mogą sięgnąć nawet 29 miliardów dolarów. Kwota ta obejmuje zarówno mniejsze wydatki odwiedzających, jak i wcześniej prognozowany, niezrealizowany wzrost liczby podróżnych.

Zamiast zysku, duże straty USA

Początkowo analitycy z Tourism Economics przewidywali, że w 2025 roku liczba zagranicznych turystów odwiedzających USA wzrośnie o 9%, co przełożyłoby się na dodatkowe 16,3 miliarda dolarów wpływów do amerykańskiej gospodarki. Ta prognoza została jednak zrewidowana: zamiast wzrostu, spodziewany jest spadek o 8,2%. To oznacza, że faktyczna liczba podróżnych będzie aż o 17,2% niższa, niż początkowo zakładano.

W efekcie USA mogą stracić od 25 do 29 miliardów dolarów potencjalnych przychodów. Szacunki Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC) wskazują na 12,5 miliarda dolarów straty, natomiast Tourism Economics szacuje ją na 8,3 miliarda. W obu przypadkach mowa jednak o znaczącym deficycie – wynikającym zarówno z mniejszego ruchu turystycznego, jak i niezrealizowanych wcześniej prognoz.

Polityka Trumpa jako główny czynnik spadków

Eksperci podają kilka kluczowych przyczyn tego kryzysu. Przede wszystkim zagranicznych gości skutecznie zniechęciła polityka Donalda Trumpa, w tym surowe ograniczenia wizowe oraz restrykcje imigracyjne. – To dla rządu USA sygnał ostrzegawczy. Jeśli zaufanie zagranicznych turystów nie zostanie szybko odbudowane, miną lata, zanim USA wrócą do poziomu wydatków sprzed pandemii – oceniła Julia Simpson, CEO Światowej Rady Podróży i Turystyki.

To jednak nie wszystko, bowiem republikańska administracja zmniejszyła budżet Brand USA, czyli agencji promującej Stany Zjednoczone jako destynacji wakacyjnej, z 100 do 20 milionów dolarów. Jak podkreśliło US Travel Association, każdy dolar przeznaczony na marketing generuje 25 USD w gospodarce. Z tego względu tak drastyczne obcięcie budżetu może poważnie zagrozić całemu sektorowi – zwłaszcza hotelarstwu, gastronomii, transportowi i handlowi detalicznemu.

Konsekwencje i perspektywy

Utrata 29 miliardów dolarów może też znacząco osłabić lokalne gospodarki w Stanach Zjednoczonych – zwłaszcza te, które w dużym stopniu opierają się na dochodach z turystyki. Jak ostrzega Światowa Rada Podróży i Turystyki, dalszy spadek liczby zagranicznych podróżnych może naruszyć ich stabilność i poważnie ograniczyć wpływy podatkowe, które rocznie sięgają w USA setek miliardów dolarów.

Wprawdzie największe przychody generują podróżujący po kraju Amerykanie (około 90% według WTTC), jednak to turyści z zagranicy napędzają wzrost, gdyż zostają dłużej i wydają więcej, a ich obecność ma kluczowe znaczenie dla rozwoju sektora. Odpływ zagranicznych gości uderza nie tylko w hotelarzy, restauratorów i drobnych przedsiębiorców, lecz w dłuższej perspektywie podważa także globalny wizerunek Stanów Zjednoczonych jako jednego z głównych kierunków turystycznych.

W tym samym czasie wiele państw – takich jak Kanada, Meksyk czy RPA – aktywnie promuje otwartość i przyjazne podejście do odwiedzających. Zdaniem WTTC, Stany Zjednoczone wysyłają dziś odwrotny sygnał. – Inne kraje otwierają się na świat. Tymczasem USA stawia tabliczkę z napisem: „Zamknięte” – dodała Julia Simpson, prezeska WTTC.

Źródła: Independent, Forbes

Nasza ekspertka

Sabina Zięba

Podróżniczka i dziennikarka, wcześniej związana z takimi redakcjami, jak m.in. „Wprost”, „Dzień Dobry TVN” i „Viva”. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o ciekawych kierunkach i turystyce. Miłośniczka dobrej lektury i wypraw na koniec świata. Uważa, że Mark Twain miał słuszność, mówiąc: „Za 20 lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj”.

Sabina Zięba
Sabina Zięba
Reklama
Reklama
Reklama