Reklama

Spis treści:

  1. Nowe lotnisko w Mumbaju oficjalnie otwarte
  2. Drugie lotnisko Mumbaju ma obsługiwać 90 mln pasażerów rocznie
  3. Biuro Zaha Hadid Architects zaprojektowało futurystyczny terminal

Po latach planowania, przesunięć i wyzwań logistycznych, Mumbaj wkracza w nową erę transportu lotniczego. Nowy Międzynarodowy Port Lotniczy Navi Mumbai obiecuje podróżnym krótsze kolejki, więcej lotów i znacznie płynniejszą obsługę niż dotychczasowe lotnisko. Dla miasta, które od dekad zmaga się z przeciążeniem ruchem i ograniczoną przepustowością, otwarcie drugiego portu to nie tylko ulga dla pasażerów, lecz także symbol postępu technologicznego i inżynieryjnego Indii.

Nowe lotnisko w Mumbaju oficjalnie otwarte

Po blisko dwóch dekadach planowania, opóźnień i wyzwań logistycznych, 8 października 2025 roku premier Narendra Modi uroczyście otworzył Międzynarodowe Lotnisko Navi Mumbai (NMIA) – inwestycję, która ma całkowicie odmienić system transportu lotniczego w Indiach. Projekt, realizowany w ramach koncepcji Viksit Bharat (czyli wizji nowoczesnych, rozwiniętych Indii), powstał jako odpowiedź na przeciążenie głównego portu Chhatrapati Shivaji Maharaj w Mumbaju, który w 2024 roku obsłużył ponad 54 miliony pasażerów i stał się jednym z najbardziej zatłoczonych lotnisk Azji.

Dynamiczny rozwój gospodarczy, rosnąca liczba podróżnych i szybkie powiększanie się klasy średniej sprawiły, że dotychczasowa infrastruktura przestała wystarczać. Właśnie te czynniki doprowadziły do rozpoczęcia budowy drugiego portu, który dziś symbolizuje nie tylko odciążenie dla miasta, ale także postęp technologiczny całego kraju.

Podczas ceremonii otwarcia premier Modi przypomniał też, że w 2014 roku Indie miały zaledwie 74 lotniska, a dziś jest ich już ponad 160, co czyni kraj trzecim co do wielkości rynkiem lotnictwa krajowego na świecie. Nowy port Navi Mumbai ma być kolejnym krokiem w tej transformacji – nie tylko zwiększając przepustowość, ale także wprowadzając nowy standard podróżowania dzięki w pełni cyfrowemu systemowi odprawy z wykorzystaniem danych biometrycznych.

Drugie lotnisko Mumbaju ma obsługiwać 90 mln pasażerów rocznie

Pierwsza faza projektu pozwoli na obsługę około 20 milionów pasażerów rocznie, co już teraz znacząco odciąży główny port lotniczy Mumbaju. W kolejnych etapach, do 2032 roku, lotnisko ma zostać rozbudowane o cztery terminale o łącznej przepustowości 90 milionów podróżnych rocznie. Tak duża inwestycja nie tylko zmieni układ komunikacyjny metropolii, ale również wzmocni pozycję Indii w globalnym sektorze lotniczym.

Władze podkreślają, że NMIA ma stać się impulsem dla rozwoju regionu, ponieważ dzięki nowym połączeniom eksportowym rolnicy i rybacy zyskają możliwość szybszego dostarczania swoich produktów na rynki w Europie i na Bliskim Wschodzie. W ten sposób port Navi Mumbai stanie się nie tylko węzłem transportowym, lecz także narzędziem rozwoju społeczno-gospodarczego, łącząc ambicje kraju z realnymi korzyściami dla mieszkańców.

Lotnisko Navi Mumbai
Lotnisko Navi Mumbai Adani Airport Holdings Limited

Biuro Zaha Hadid Architects zaprojektowało futurystyczny terminal

Nowy terminal Międzynarodowego Lotniska Navi Mumbai, zaprojektowany przez londyńską pracownię Zaha Hadid Architects, przyciąga uwagę futurystyczną formą i śmiałą konstrukcją. Jego bryła inspirowana jest lotosem (narodowym kwiatem Indii), którego kształt wykorzystano do stworzenia charakterystycznego dachu z nakładających się na siebie „płatków”. Architekci połączyli w ten sposób symbolikę z praktycznym podejściem: każdy segment zadaszenia zaprojektowano tak, by optymalnie wykorzystywał światło dzienne, regulował cyrkulację powietrza i odprowadzał wodę w czasie monsunu. Centralne atrium, przypominające „staw lotosu”, pełni funkcję otwartej przestrzeni publicznej i naturalnego punktu orientacyjnego. Projekt przyznany w 2018 roku jest największym zleceniem Zaha Hadid Architects w Indiach i jednym z najbardziej ambitnych przedsięwzięć lotniskowych na świecie.

Warto dodać, że październikowa inauguracja miała charakter symboliczny, gdyż pełne uruchomienie lotniska nastąpi dopiero po zakończeniu testów operacyjnych, przeszkoleniu personelu i przydzieleniu slotów liniom lotniczym. Pierwsze loty komercyjne zaplanowano na grudzień 2025 roku, kiedy terminal będzie w pełni gotowy do przyjmowania pasażerów. Władze podkreślają, że dzięki połączeniu nowoczesnej architektury, technologii i rozwiązań proekologicznych NMIA stanie się jednym z najbardziej zaawansowanych i zrównoważonych portów lotniczych w Azji.

Źródła: CNN, Architectural Digest, Construction World

Nasza ekspertka

Sabina Zięba

Podróżniczka i dziennikarka, wcześniej związana z takimi redakcjami, jak m.in. „Wprost”, „Dzień Dobry TVN” i „Viva”. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o ciekawych kierunkach i turystyce. Miłośniczka dobrej lektury i wypraw na koniec świata. Uważa, że Mark Twain miał słuszność, mówiąc: „Za 20 lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj”.

Sabina Zięba
Sabina Zięba
Reklama
Reklama
Reklama