Inżynieryjny cud. Otwarto najwyższy most kolejowy na świecie
Wyobraź sobie most wyższy niż Pałac Kultury i dłuższy niż 13 boisk piłkarskich. W Indiach właśnie taki powstał. To nie tylko pokaz siły inżynierii.

Spis treści:
- Chenab Bridge – najwyższy most kolejowy świata i jego znaczenie dla Kaszmiru
- Ambitne inwestycje w infrastrukturę Indii i ich konsekwencje
W czerwcu w Indiach oficjalnie otwarto najwyższy most kolejowy na świecie – Chenab Bridge. Rekordowa konstrukcja to nie tylko inżynieryjna perełka. Wiele osób interpretuje ją też jako symbol polityki jednoczenia kraju prowadzonej przez rząd premiera Narendry Modiego.
Chenab Bridge – najwyższy most kolejowy świata i jego znaczenie dla Kaszmiru
Most wznosi się na wysokości 359 metrów nad rzeką Chenab. To o ponad 120 metrów wyżej niż mierzy Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. Przeprawa ma łącznie 1 315 metrów długości i kosztowała ponad 160 milionów dolarów. To część linii kolejowej łączącej dolinę Kaszmiru z resztą Indii. Pierwszy plany budowy mostu pojawiły się jeszcze XX w. Ich realizację przez lata opóźniały trudny teren i niestabilna sytuacja polityczna w regonie.

Premier Modi uroczyście tworzył Chenab Bridgez zaledwie kilka tygodni po eskalacji napięć z Pakistanem. Nowy most w Kaszmirze wzmacnia obecność Indii w regionie, który od dziesięcioleci pozostaje przedmiotem sporu między Indiami, Pakistanem i Chinami. Od 2019 roku, gdy rząd Modiego uchylił artykuł 370 indyjskiej konstytucji, likwidując autonomię Dżammu i Kaszmiru, władze centralne intensyfikują inwestycje w infrastrukturę – oficjalnie po to, by wspierać rozwój i bezpieczeństwo. Krytycy widzą jednak w tych działaniach próbę dominacji nad lokalsami, którzy w większości są muzułmanami.
Otwarciu Chenab Bridge towarzyszyła inauguracja całej linii kolejowej Udhampur-Srinagar-Baramulla. To pierwsze połączenie kolejowe łączące ten górzysty obszar z główną siecią transportową Indii. Władze podkreślają, że dzięki nowej trasie lokalne społeczności będą miały lepszy dostęp do edukacji czy służby zdrowia.
Ambitne inwestycje w infrastrukturę Indii i ich kontrowersje
W ramach planu transformacji kraju rząd inwestuje miliardy dolarów w budowę autostrad, kolei dużych prędkości i tuneli. Większość z nich ma zostać do oddana do użytku najpóźniej w 2047 roku. Rozbudowie infrastruktury towarzyszą kontrowersje. Niektóre projekty, jak autostrada Char Dham w stanie Uttarakhand, wzbudziły protesty ekologów zaniepokojonych wpływem ciężkich prac budowlanych na wrażliwe środowisko górskie. Seria wypadków – w tym zawalenie się tunelu w 2023 roku i katastrofy mostów w Mizoramie i Biharze – również podważyła zaufanie do jakości niektórych inwestycji.
Mimo obaw Chenab Bridge jest uznawany za sukces indyjskiej inżynierii. Z uwagi na ekstremalne warunki w regionie projektanci musieli zadbać o jego odporność na trzęsienia ziemi, wichury i temperatury sięgające -20 stopni Celsjusza. Most ma też przetrwać potencjalne eksplozje czy ataki, co podkreśla jego strategiczną rolę w Kaszmirze.
Źródło: CNN
Nasz autor
Mateusz Łysiak
Dziennikarz podróżniczy, rowerzysta, górołaz. Poza szlakiem amator kuchni włoskiej, popkultury i języka hiszpańskiego.