Sami gdańszczanie bywają zaskoczeni, że zaledwie 25 min drogi od ruchliwego centrum miasta mają tak urokliwy i tajemniczy zakątek. Wyspa jest wschodnią dzielnicą Gdańska, od stałego lądu oddzielają ją Martwa Wisła, Śmiała Wisła i Przekop Wisły.

Na 35 km kwadratowych znalazło się wszystko co potrzeba, żeby przyjemnie i ciekawie spędzać czas. Jest szeroka na 70 m i długa na 11 km piaszczysta plaża. Są kapieliska strzeżone, bary i wypożyczalnia rowerów. Można wybrać się na wycieczkę do Orlinek, gdzie stoi nowoczesna wieża ciśnień – Zbiornik Wody Kazimierz. Z jego tarasu widokowego rozciąga się panorama całej okolicy, przy czym w pogodny dzień widać nawet Półwysep Helski. Warto zajrzeć do Domu Kultury "Wyspa Skarbów" Gdańskiego Archipelagu Kultury w Sobieszewie, gdzie odbywają się wystawy, koncerty i warsztaty dla dzieci. Można też wypożyczyć sprzęt wodny i popłynąć z Przegaliny przez Sobieszewo aż do centrum Gdańska albo opłynąć wyspę dookoła.

Kajaki pozwalają bezszelestnie poruszać się na wodzie, co sprzyja podglądaniu przyrody. Na wyspie żyją bobry i wiele ptaków związanych z wodą, w tym sieweczki obrożne, tracze nurogęsi i bieliki. Dużo więcej gatunków zobaczy się podczas wiosennych i jesiennych migracji, kiedy zmęczone lotem ptaki chętnie zatrzymują się w utworzonych specjalnie dla nich dwóch rezerwatach: „Ptasi Raj” i „Mewia Łacha”. Do rezerwatów prowadzą szlaki, przy których stoją wieże obserwacyjne. To raj także dla ornitologów i naukowców. Na wyspie w miejscowości Górki Wschodnie działają dwa ośrodki naukowe: Stacja Biologiczna Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego oraz Stacja Ornitologiczna PAN. W obu turyści są mile widziani.

Na wyspę Sobieszewską łatwo się dostać komunikacją miejską lub samochodem z Gdańska albo, od strony wschodniej, promem kursującym w sezonie letnim między Świbnem a Mikoszewem. Wystarczy pół godziny, żeby znaleźć się w całkiem innym świecie. I to w jakim pięknym.

www.sobieszewskaisland.pl