Według badania przeprowadzonego wśród pasażerów AIR FRANCE KLM już prawie co drugi klient linii z Polski w podróż lotniczą wybiera się w celach służbowych.  Przy wyborze przewoźnika Polacy najczęściej kierują się rozkładem lotów (prawie połowa ankietowanych), ceną (co piąty podróżny) oraz reputacją linii (około 10 proc.). Linie lotnicze podpowiadają, na jakie aspekty warto zwrócić uwagę planując wyjazd służbowy.

Rozkład lotów kontra sen

Sprawdzając rozkład lotów z reguły zwracamy uwagę na to, aby nasza podróż odbyła się jak najszybciej, a jeśli lecimy z przesiadką, to aby czas przesiadki był minimalny.  Rzadko jednak patrzymy na naszą podróż w kontekście zegara biologicznego i snu. Loty w pewnych porach mogą zakłócić nasz rytm dobowy, co może stanowić problemem dla osób podróżujących w interesach.

- Biznesmeni powinni zwracać szczególną uwagę na dogodne przesiadki, gdyż konsekwencje niewyspania bywają bardzo przykre. Po przybyciu na miejsce mogą pojawić się poważne trudność w realizacji zadań. Zmęczenie po podróży może zostać spotęgowane przez zmianę stref czasowych. Mówimy wówczas o syndromie „jet lag”. Człowiek jest zdekoncentrowany, rozdrażniony, ma poczucie mniejszych możliwości intelektualnych – mówi dr n. med. Dariusz Wasilewski z Poradni Leczenia Bezsenności Psychomedica w Warszawie i dodaje – Gdy podróże związane ze zmianą stref czasowych powtarzają się regularnie to konsekwencje wielogodzinnego oczekiwania w nocy na lotnisku oraz przesiadki nad ranem mogą być jeszcze poważniejsze. Może pojawić się przewlekła bezsenność, która jest chorobą i wymaga leczenia. Wielokrotnie zdarzyło mi się prowadzić terapie biznesmenów, którzy mieli kłopoty ze snem w związku z ciągłymi podróżami i zarywaniem nocy. Część z nich zapadała na depresję lub uzależniała się od leków nasennych, co bardzo negatywnie odbijało się na ich funkcjonowaniu zawodowym. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie zaplanować i zoptymalizować lot.

Dzięki portom przesiadkowym w Paryżu i Amsterdamie i dogodnym rozkładom lotów, linie AIR FRANCE i KLM oferują bardzo dobrą kombinację lotów, idealną dla pasażerów z Europy, w tym Polski: krótki lot, po którym nastąpi dłuższa podróż do miejsca przeznaczenia przy krótkim czasie przesiadki.

Oto kilka przykładów:

Warszawa - Johannesburg
Rejs AF1047 z Warszawy do Paryża w godzinach 18:30-20:55, a następnie
Rejs  AF990 z Paryża do Johannesburga w godzinach 23:20 11:00+1

Warszawa – Hongkong
Rejs  KL1364 z Warszawy do Amsterdamu w godzinach 12:55-15.00, a następnie
Rejs KL 887 z Amsterdamu do Hongkongu w godzinach 17:40-11:50+1 (lądowanie następnego dnia)

Warszawa - Shanghaj
Rejs AF1047 z Warszawy do Paryża w godzinach 18:30-20:55, a następnie
Rejs KL 116 z Paryża do Szanghaju w godzinach 23:25 – 17:30+1 (lądowanie następnego dnia)

We wszystkich przypadkach proponowany rozkład lotów współgra z naszym zegarem biologicznym. Pierwszy lot sprzyja pracy, natomiast drugi daje możliwość wyciszenia się i wyspania podczas drugiego lotu w naturalnej dla nas porze snu.
Fotel i komfort na pokładzie
Nie ulega wątpliwości, że największy komfort na pokładzie samolotów zapewnia Kasa Pierwsza lub Klasa Biznes. Dużo miejsca, prywatność, płaskie łóżka i wiele innych szczegółów w trosce o dobre samopoczucie pasażerów. Jeśli jednak ze względu na tzw. „company travel policy” lub oczywisty czynnik ekonomiczny nie możemy pozwolić sobie na przelot w Kasie Biznes, sprawdźmy czy istnieją rozwiązania „pośrednie”.  

AIR FRANCE proponuje osobną kabinę „Premium Economy”, dla tych, którzy poszukują dodatkowego komfortu, ale za rozsądną cenę. Jest to kabina pośrednia oferowana na lotach międzykontynentalnych, usytuowana pomiędzy Klasą Ekonomiczną, a Biznes, w której pasażerowie mają do dyspozycji o 40 proc. więcej miejsca. Dzięki sztywnej obudowie fotela pasażerowie cieszą się większą prywatnością, a inni podróżni nie zakłócają im spokoju rozkładając swoje fotele. Nowoczesny, szeroki fotel z regulowanym zagłówkiem
i podnóżkiem rozkłada się do 123 stopni, zapewniając większy komfort snu.  Przelot w Klasie Premium kosztuje średnio 50-70 proc. więcej niż najtańszy bilet w klasie ekonomicznej, jednak za każdy lot swojego pracownika w tej klasie, firma – uczestnik programu oszczędnościowego BlueBiz otrzymuje ponad 300 PLN zwrotu. Kabina „Premium Economy” jest dostępna na wszystkich trasach międzykontynentalnych w siatce AIR FRANCE.

Lecąc KLM można również zwiększyć swój komfort wykupując miejsce w sekcji „Economy Comfort”. Jest to wydzielona przestrzeń przedniej części Klasy Ekonomicznej, która oferuje więcej miejsca między rzędami foteli (87 cm) oraz większy stopień odchylenia oparcia. Miejsca w Economy Comfort są dostępne na zasadzie pierwszeństwa rezerwacji.
W zależności od czasu trwania lotu dopłata za takie miejsce wynosi od 60 do 150 Euro za lot w jedną stronę.

Programy lojalnościowe
Przy wyborze lotu, warto sprawdzić co przewoźnicy oferują w ramach programów lojalnościowych. Co zaoferują za zebrane mile lotnicze? W przeciwieństwie do popularnych w Polsce programów, program Flying Blue należący do AIR FRANCE KLM gwarantuje kartę na poziomie srebrnym już po wylataniu 25 tyś mil (czyli np. po 2 podróżach do Azji w Klasie Ekonomicznej). Z taką kartą podróżni mają wstęp do poczekalni biznesowych (za dopłatą 35 EUR), a za każdą kolejną podróż otrzymują bonus w wysokości 50% dodatkowych mil nagrodowych. Dzięki temu latamy bardziej komfortowo i szybciej gromadzimy mile na przeloty nagrodowe.

Ponadto biznesmeni mogą dodatkowo oszczędzać dzięki specjalnym programom lojalnościowym dla firm. AIR FRANCE KLM we współpracy z Deltą i Alitalią oferują program oszczędnościowy BlueBiz przeznaczony dla firm, których pracownicy lub właściciele korzystają z przelotów podczas podróży służbowych. Za zrealizowane loty firma otrzymuje część pieniędzy z powrotem na konto w programie (w postaci punktów). Następnie zgromadzone „oszczędności” (1 pkt = 1 PLN) wymienia się na bezpłatne przeloty. Dzięki temu firma może zoptymalizować wydatki na podróże służbowe.

Specjalne usługi dla firm
AIR FRANCE KLM oferuje szereg usług i udogodnień specjalnie dla swoich klientów korporacyjnych.

Oto niektóre z nich: 1. Możliwość zamiany nazwisk pasażerów w rezerwacji w ramach jednej firmy (w wybranych taryfach). 2. Wydłużony termin wykupu biletu – dzięki temu rezerwacja jest zabezpieczona, a firma może wykupić bilet bezpośrednio przed lotem, kiedy plany podróży są w pełni sfinalizowane.
3. Gwarancja lotu – rezerwacja korporacyjna jest zabezpieczona przed ewentualnym obniżeniem klasy przelotu (downgrade) lub odmowie przyjęcia na lot z powodu overbookingu.
4. Lepszy dostęp do miejsc – firmy mają priorytet w przypadku zmiany rejsów, a także gwarancję zakupu miejsc w Klasie Ekonomicznej w przypadku pełnych rejsów.
5. Możliwość negocjacji ceny w Klasie Biznes.

Extras – czyli dodatkowe korzyści bez dodatkowych opłat
I na zakończenie, o tym za co nie trzeba płacić bo jest w cenie!

Przykłady takich dodatków:
Bagaż: 1x23 kg w Klasie Ekonomicznej, 2x23 kg w Premium,  2x32 w Klasie Biznes
Nocleg w hotelu Sofitel Victoria wraz ze śniadaniem i transferem na/z lotniska dla pasażerów klasy Pierwszej lub w Marriott Coutryard dla pasażerów klasy (loty międzykontynentalne)
Limuzyna na/z lotniska w Klasie Biznes i Pierwszej na terenie Warszawy (loty międzykontynentalne)
Miejsce w sekcji KLM Economy Comfort – dla posiadaczy Platynowych Kart Flying Blue
Akcesoria podróżne i kosmetyczne przy każdym fotelu – Klasa Premium, Biznes i Pierwsza