2023 roku nie zaczął się najlepiej dla pasażerów korzystających z usług PKP Intercity. Narodowy przewoźnik 4 stycznia ogłosił podwyżki cen biletów. Najbardziej po kieszeni dostali podróżni przemierzający kraj składami Pendolino. Wzrosty w tej kategorii wynosiły 17,8%, dla EIC – 17,4% oraz 11,8% dla kategorii TLK/IC. Podrożały również ceny Kart Intercity, uprawniających do nielimitowanych podróży pociągami PKPIC. 

Jak PKP tłumaczyło podwyżki? 

– W porównaniu do stycznia 2022 roku cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18%. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 roku opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją – na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity – brzmiał specjalny komunikat władz PKPIC. 

Sprawa wywołała spore poruszenie opinii publicznej. Tym bardziej, że oliwy do ognia postanowiły dolać Polskie Linie Lotnicze LOT, które 11 stycznia – w dniu, kiedy PKP Intercity wprowadziło podwyżki – wystartowały z noworocznymi promocjami. Ceny za połączenia krajowe rozpoczynały się od 99 złotych w jedną stronę lub opcję „tam/powrót” za 169 zł. Dla porównania za bilety na Pendolino w obie strony pasażerowie musieli przeznaczyć minimum 400 złotych za miejsca w drugiej klasie, a za pierwszą klasę w granicach 600 zł. 

Ostatecznie władze PKP Intercity, pod naciskiem pasażerów, postanowiło wycofać się z podwyżek i przywrócić ceny, jakie obowiązywały przed 11 stycznia 2023. – Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok w ramach umowy dot. świadczenia usług publicznych – przekonywał przewoźnik. 

PKP Intercity wprowadza graficzne rezerwacje 

Powrót do starego cennika to niejedyny krok na jaki zdecydował się polski przewoźnik narodowy, by przyciągnąć do siebie pasażerów i ponownie zdobyć ich zaufanie. Pod koniec ubiegłego tygodnia PKP Intercity ogłosiło za pośrednictwem swojej oficjalnej strony, że wprowadza pilotażowo graficzną rezerwację miejsc w składach wagonowych na wybranych trasach

– Zdajemy sobie sprawę, że to jedno z najbardziej wyczekiwanych przez podróżnych udogodnień. Wybór preferowanego miejsca w pociągu to kolejny składnik komfortowej podróży, która zaczyna się w momencie zakupu biletu. Dziś mamy już nowoczesną aplikację, budujemy nowe systemy sprzedaży, a do tego udostępniamy możliwość wyboru miejsca w coraz większej liczbie pociągów – zdradza Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity. 

Graficzna rezerwacja miejsc w PKP Intercity / Źródło: intercity.pl

Graficzna rezerwacja miejsc w PKP Intercity

Jak czytamy na stronie intercity.pl, w pierwszej fazie pilotażu funkcja graficznej rezerwacji miejsc będzie dostępna dla poniższych pociągów kategorii Express Intercity (EIC):

  • EIC 17000/1 (248) – 71000/1 (249) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 17002/3 (246) – 71002/3 (247) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 17004/5 (48) – 71004/5 (49) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 17006/7 (44) – 71006/7 (45) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 17008/9 (40) – 71008/9 (41) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
  • EIC 1800/1 – 8100/1 Chrobry;
  • EIC 1350/1 – 3150/1 Tatry;
  • EIC 1410/1 – 4110/1 Ondraszek;
  • EIC 1550/1 – 5150/1 Jantar (uruchamiany w okresie wakacji);
  • EIC 1600/1 – 6100/1 Panorama;
  • EIC 1850/1 – 8150/1 Posejdon (uruchamiany w okresie wakacji);
  • EIC 4550/1 – 5450/1 Klimczok.

Wszystkie pociągi mają zostać objęte systemem graficznej rezerwacji do końca roku. Przypomnijmy, że do tej pory funkcja ta obowiązywała wyłącznie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych o stałej liczbie miejsc siedzących.

Źródło: intercity.pl