Obserwacja gwiazd: gdzie jest najlepszy widok?

Obserwacja gwiazd wymaga opuszczenia miasta i wybrania się w tereny nieco bardzie zaciszne. Odpowiednio wybrane miejsce i pogoda gwarantują wiele wspaniałych doznań wizualnych. Jakie cechy powinno mieć miejsce wybrane w celach obserwacyjnych? Gdzie można zobaczyć naprawdę dużo i przekonać się, czy ciekawostki o gwiazdach na niebie to prawda?

Przede wszystkim, aby skutecznie i satysfakcjonująco obserwować niebo należy wybrać  miejsce z dala od źródeł sztucznego światła. W mieście da się zaobserwować jedynie najbliższe, najjaśniejsze gwiazdy i księżyc. Nie sposób dostrzec w oświetlonym miejscu mgławicy. Najlepszy widok na gwiazdy jest tam, gdzie nie docierają żadne miejskie światła. Nie należy też obserwować gwiazd przez szybę - konieczne będzie wyjście na dwór!

A co z pogodą? Oczywiście najlepszą możliwą jest bezchmurna. Co więcej, nie tylko letnie i ciepłe noce nadają się do obserwacji nieba - gwiazdy widać wspaniale także w czasie mrozu. Oczywiście trzeba się wtedy lepiej przygotować, ponieważ poziom komfortu termicznego na dworze będzie dużo niższy.

Obserwacja gwiazd: przyrządy

Obserwacja gwiazd może się z powodzeniem odbywać bez udziału przyrządów. Najczęściej właśnie tak się to zaczyna - obserwator wpatrzony w niebo własnymi oczami odkrywa jego piękno i moc przyciągania. Z czasem pasja obserwowania gwiazd rozwija się i staje coraz silniejsza. Pojawia się pomysł - a co, gdyby wzmocnić nieco ludzkie oko odpowiednim przyrządem optycznym? Oto najbardziej przydatne przyrządy do obserwacji gwiazd dla amatorów.

• Lornetka do obserwacji nieba

Lornetki kojarzą się raczej z przyrodnikami, którzy chętnie obserwują ptaki czy inne dzikie zwierzęta. Tymczasem dobrej jakości lornetką można posługiwać się z powodzeniem obserwując gwiaździste niebo. Prosta lornetka astronomiczna to wydatek rzędu 500 - 1000 złotych. Powinna mieć czyste szkła i odpowiednio czułą optykę, a także odpowiednio ustawione osi optyczne. Najbezpieczniej przy pierwszym zakupie jest poprosić o pomoc kogoś, kto dobrze zna się na takim sprzęcie.

• Teleskop dla początkującego

Teleskop, który ma na celu rozwijanie pasji i pozwala lepiej obserwować niebo amatorowi nie musi być sprzętem rodem z bazy NASA. Powinien być prosty w obsłudze, a przy tym oferować na tyle dobrą optykę, by zachęcić, nie zniechęcić. Niektóre z bardziej zaawansowanych modeli teleskopów mają specjalne systemy naprowadzające, które sprawiają, że zaawansowana znajomość nieba okazuje się zbędna. Zdania na temat takich sprzętów są jednak podzielone - jedni uważają, że "mapy nieba" należy nauczyć się samemu, inni nie widzą nic złego w takich uproszczeniach.

• Luneta do obserwacji gwiazd?

Znanym od wielu lat sprzętem, który każdemu amatorowi kojarzy się z obserwowaniem nieba, jest luneta. Czy dziś nadal używa się lunet do obserwowania gwiazd? Oczywiście! Są to jednak bardzo zaawansowane optycznie i drogie sprzęty, najczęściej nie podtrzymywane ręką, a umieszczone na stabilnych statywach.

• Rejestrowanie obrazów

To, co uda się zaobserwować warto też nagrać na pamiątkę lub do późniejszej analizy. Istnieją specjalne modele aparatów do astrofotografii, których parametry pozwalają na uzyskanie ostrych, pięknych zdjęć.