W tym roku Hiszpania kilkukrotnie zaskoczyła turystów. W obliczu narastającej inflacji i problemów branży turystycznej władze postanowiły, że od 1 września do 31 grudnia 2022 roku podróże koleją na części krajowych tras będą bezpłatne. Darmowe bilety dotyczą publicznego przewoźnika Refne, które działa pod nadzorem Ministerstwa Robót Publicznych i Transportu i obsługuje połączenia podmiejskie i średniodystansowe (do 300 kilometrów).

Hiszpania jest nową stolicą transportu kolejowego

Z kolei na przełomie 2021 i 2022 roku Hiszpania uruchomiła tanie połączenia pomiędzy Madrytem i Barceloną oraz Walencją i Alicante. Najtańsze bilety są w cenie zaledwie 9 euro. Dla porównania, w sąsiedniej Francji średnio za przejazd 100 kilometrów należy się spodziewać opłaty w wysokości ok. 18 euro.

Hiszpanie pokazują, jak wiele można zrobić, żeby podróże były nie tylko tańsze, ale również przyjazne dla środowiska. W piątek 25 listopada uruchomiono kolejną sieć kolei dużych prędkości. Oznacza to, w kraju są już trzej konkurencyjni przewoźnicy, którzy oferują usługi kolei dużych prędkości.

Chodzi o publiczne przedsiębiorstwo Refne Operadora, francuskie Ouigo oraz najnowszą, prywatną markę Iryo. Tym samym Hiszpania jest pierwszym europejskim krajem, który oferuje taką różnorodność wyboru transportu kolejowego.

Nowy przewoźnik stale rozwija swoją ofertę

Na razie Iryo obsługuje połączenia na trasie Madryt-Barcelona. W grudniu tego roku przewoźnik planuje uruchomić trasę Madryt-Cuenca-Valencia, a na początku przyszłego roku pociągi Madryt-Córdoba-Sewilla/Malaga oraz Madryt-Albacete-Alicante.

Współwłaścicielami Iryo są włoski przewoźnik kolejowy Trenitalia, hiszpańskie regionalne linie lotnicze Air Nostrum z siedzibą w Walencji oraz hiszpańska korporacja Globalvia, która zajmuje się infrastrukturą transportową. Nowa hiszpańska sieć będzie korzystała z włoskich pociągów Frecciarossa. To najszybsze i najbardziej luksusowe włoskie pociągi, które nazywa się również „Czerwonymi Strzałami”. Osiągają prędkość 360 km/godz.

Nawet 8 milionów pasażerów rocznie

Według wyliczeń ekspertów Iryo będzie odpowiadało za 30% wszystkich połączeń dużych prędkości i będzie obsługiwało nawet 8 milionów pasażerów rocznie. Co ciekawe, każdy pociąg ma cztery klasy podróży: Inicial, Singular, Singular Only You oraz Infinita. Według producenta trzy są przeznaczone dla osób, które podróżują służbowo.

Ponadto w każdej klasie i w każdym wagonie pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazda USB oraz bezpłatne Wi-Fi w technologii 5G. Podróżni mogą również skorzystać z oferty gastronomicznej, a jedzenie ma być przygotowywane ze świeżych i zdrowych produktów. Przedstawiciele Iryo zapowiadą, że nowa sieć jest kolejnym krokiem w kierunku osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju i poprawy środowiska, które wyznacza Unia Europejska.

Eksperci przyznają, że to dogodna sytuacja szczególnie dla mieszkańców Hiszpanii, którzy mają bardzo szeroką ofertę usług kolejowych i mogą z łatwością podróżować po swoim kraju. Co więcej, przy tak dobrej komunikacji kolejowej, podróżni mogą z łatwością unikać lotów samolotem lub jazdy samochodem. Najtańszy bilet w sieci Iryo kosztuje obecnie ok. 18 euro.

Źródło: CNN.