Pasja braci do wspinaczki i gór trwa od dziecka. Zaczęło się od rodzinnych wycieczek do Parku Narodowego Big Smoky Mountains (pasmo górskie w Appalachach). Później na studiach w Massachusetts Institute of Technology (MIT) dołączyli do grupy MIT Outing Club. Jako studenci wspólnie organizowali piesze wycieczki w góry.

Country Highpoints. Na czym polega podróżniczy projekt?

Inspirowali się doświadczeniami podróżniczymi innych członków klubu. Wtedy podjęli decyzję o swoim pierwszym, poważnym wyzwaniu. Twins to the tops) polegało na zdobyciu najwyższych szczytów we wszystkich 50 stanach Ameryki Północnej. Projekt zajął im 5 lat. Dokonali tego jako pierwsi.

Zdobywanie kolejnych szczytów było dla nich naturalnym kierunkiem. Matthew i Eric opublikowali też dwie książki. Pierwsza opowiada o wspinaczce na najwyższe góry we wszystkich 50 stanach USA. Druga o ich przygodach, w tym o trekkingu szlakiem Appalachów.

W ramach projektu Country Highpoints Eric i Matthew Gilbertsonowie zdobyli już połowę najwyższych szczytów we wszystkich krajach na świecie. Swoją przygodę zaczęli w maju w 2010 r. od zdobycia Denali, najwyższego szczytu Ameryki Północnej.

Eric zdobył niedawno swój 135. szczyt (K2 w Pakistanie). Matthew ma na koncie 97 szczytów. Zwolnił nieco tempo podróżowania i wspinaczki, ponieważ niedawno został tatą. Zapewnia jednak, że będzie kontynuował projekt. Na koncie ma już wszystkie szczyty państw Europy i Ameryki Północnej.

Eric zdobył K2 ze swoim kolegą, Andreasem Ritzau Frydensberem. Podczas wspinaczki nie korzystali ze wsparcia Szerpów. Nie wspierali się też dodatkowym tlenem.

Bracia w drodze na najwyższe szczyty górskie na świecie

Podróże i wspinaczka uchodzą za kosztowne hobby. Bracia mają jednak swoje sposoby na niskobudżetowe wyprawy. Rezerwują bilety lotnicze z wyprzedzeniem. Oszczędzają też na zakupach spożywczych i miejscach noclegowych.

Jako doktoranci MIT często jeździli po świecie, biorąc udział w międzynarodowych konferencjach naukowych. Dzięki temu byli m.in. w Brazylii, Chinach i Niemczech. Mieli tam możliwość zdobycia szczytów, również w sąsiednich państwach.

Eric Gilbertson opowiedział o projekcie Country Highpoints Magdalenie Bryś. – Peak baggingiem (zdobywaniem szczytów z określonej listy – przyp. red.) zainteresowaliśmy się na studiach licencjackich. Lubimy podróżować i mieliśmy już za cel odwiedzić każdy kraj. Zdecydowaliśmy więc, że naszym następnym projektem będzie wspinanie się na najwyższy szczyty na świecie. Dało nam to dobrą wymówkę do odwiedzania państw i dodatkowo wspinaczki na miejscu – mówi.

Wspinaczka górska w Polsce

Bracia również odwiedzili Polskę i zdobyli Rysy. – Tatry są piękne i przypominają nam góry North Cascades położone w północnej części Waszyngtonu. Niestety, spędziliśmy tam tylko kilka dni, kiedy wspinaliśmy się na szczyty w Europie. Weszliśmy na Rysy od strony Słowacji. Cały dzień padało, więc po prostu wtedy staraliśmy się iść szybko, aby się ogrzać. Następnego dnia wspinaliśmy się po stronie słowackiej w Tatrach i mogliśmy zobaczyć więcej szczytów. Były bardzo imponujące. Na pewno będziemy chcieli kiedyś wrócić do Polski – opowiada Eric Gilbertson.

Na razie braciom trudno jest przewidzieć, kiedy skończą projekt. – Przez ostatnie 12 lat zdobywaliśmy średnio około 11 szczytów rocznie. Zrobiliśmy już kilka najtrudniejszych, między innymi w Pakistanie, Afganistanie i Kirgistanie. Jednak wiele trudnych punktów nadal pozostaje na naszej liście do zdobycia. Największa przeszkoda może mieć charakter polityczny. Na przykład szczyt Bhutanu jest obecnie zamknięty dla wspinaczki. Niektóre kraje nadal mają pandemiczne ograniczenia dla turystów – mówi Eric.

Wyprawy braci można śledzić na oficjalnej stronie projektu Country Highpoints. Lista wszystkich szczytów znajduje się na stronie Peak Bagger.