Reklama

Spis treści:

  1. Wymagający test wiedzy na uczelni
  2. Najlepiej – koło południa
  3. Jakie jest wyjaśnienie fenomenu?

Egzaminy na studiach owiane są legendami, a sesje w czasie których się odbywają – to moment największego stresu w życiu żaków. Nagromadzenie egzaminów na uniwersytecie może przyprawić zawrót głowy, a poza tym bywa męczące. Teraz naukowcy przebadali dużą grupę żaków z Włoch. Postanowili sprawdzić, kiedy najlepiej podchodzić do ustnych egzaminów.

Wymagający test wiedzy na uczelni

Naukowcy przeanalizowali próbę ponad 100 000 egzaminów ustnych przeprowadzonych przez 680 egzaminatorów dla 1243 kursów. Odkryli, że na szanse studentów na zdanie egzaminu miała wpływ pora dnia, w której egzamin się rozpoczynał. Egzaminy ustne w Italii są standardowym testem wiedzy po semestrze lub roku nauki. Mogą one obejmować dowolny materiał z programu studiów i są natychmiast oceniane przez egzaminatora.

Najlepiej – koło południa

Wyniki pokazały, że studenci mieli mniejsze szanse na zdanie egzaminów zaplanowanych przed godziną 9:00 lub po godzinie 15:00 w porównaniu ze studentami przystępującymi do egzaminów około południa. – Wykazaliśmy, że wyniki oceny akademickiej zmieniają się systematycznie w ciągu dnia, a najwyższy odsetek zdawalności występuje około południa – powiedział prof. Carmelo Mario Vicario, dyrektor Laboratorium Neurobiologii Społeczno-Poznawczej na Uniwersytecie w Mesynie i główny autor artykułu opublikowanego w czasopiśmie „Frontiers in Psychology”.

Oznacza to, że pora egzaminu może być kluczowym czynnikiem wpływającym na sukces lub porażkę żaków. I nawet po wykluczeniu innych czynników szanse na zdanie egzaminu były najwyższe w porze lunchu, a najniższe na początku lub na końcu dnia.

Jakie jest wyjaśnienie fenomenu?

Naukowcy twierdzą, że ich ustalenia można wyjaśnić rytmem fizjologicznym wpływającym na zmęczenie i czujność. Gorsze wyniki we wczesnych godzinach dnia mogą wynikać z konkurujących ze sobą chronotypów, czyli indywidualnych wzorców snu i czuwania. Osoby w wieku około 20 lat są zazwyczaj nocnymi markami, podczas gdy osoby w wieku 40 lat lub starsze są raczej rannymi ptaszkami. Studenci mogą być najmniej sprawni poznawczo w momencie, gdy profesorowie są w najlepszej formie.

Żacy mogą zaradzić problemowi podejścia do egzaminu rano i wieczorem. Mogą na przykład zadbać o większą dawkę snu w noc poprzedzającą test lub inaczej zaplanować egzamin – wybrać bardziej korzystny termin. – Uważamy, że ten wzorzec może mieć zastosowanie również do rozmów kwalifikacyjnych lub innych procesów oceniających zaplanowanych w ciągu dnia – dodał Vicario. W jego ocenie warto byłoby się przyjrzeć temu, czy decyzje dotyczące zatrudnienia również podlegają wahaniom w zależności od pory dnia.

Skąd pomysł na takie badania? Naukowcy zainspirowali się analizami, które wykazały, że sędziowie najczęściej orzekają na korzyść oskarżonego po przerwie obiadowej lub na początku posiedzenia.

Źródło: Frontiers in Psychology

Nasz autor

Szymon Zdziebłowski

Dziennikarz naukowy, z wykształcenia archeolog śródziemnomorski. Przez wiele lat był związany z Serwisem Nauka w Polsce PAP. Opublikował m.in. dwa przewodniki turystyczne po Egipcie, a ostatnio – popularnonaukową książkę „Wielka Piramida. Tajemnice cudu starożytności” o największej egipskiej piramidzie.
Reklama
Reklama
Reklama