6/2015

EDYTORIAL

OBLICZA ZIEMI

INSTYNKT PIERWOTNY

SKANER

Globalne łącza, Koala, Mleko, Feretrony, Śledzie po szwedzku, Kosmetyki plażowe, Herbata, Kukurydza, Morze śmieci, Cyrkon, Puby, Dinozaury, Przyszłość, Dieta Rzymian

TWOJE ZDJĘCIE

PROF. KIELAN-JAWOROWSKA

Badaczka w swej długiej naukowej karierze zbierała trylobity i polowała na skamieniałości dinozaurów. Jej mongolskie wyprawy z lat 60. okazały się największym sukcesem polskiej paleontologii. (Tekst Wojciech Mikołuszko)

DWOISTA NATURA TRAWKI

Marihuana – jak każdy narkotyk – może mieć zgubne skutki, dlatego w większości krajów jest używką nielegalną. Okazuje się jednak, że roślina ta ma też inne oblicze – zaskakująco skutecznego leku. (Tekst Hampton Sides, zdjęcia Lynn Johnson)

BODI Z ETIOPII

W tym plemieniu z doliny Omo grube jest piękne i pożądane. Panowie hodują więc imponujące brzuchy na diecie, której podstawą są miód, krew i mleko. Na dorocznym święcie Kael chcą zadać szyku i zdobyć uznanie, przede wszystkim płci przeciwnej. (Tekst Maciej Nikodemski, zdjęcia Eric Lafforgue)

DELFINY

„Pracujący w rozrywce” ku uciesze ludzi delfin wypuszczony na wolność jest niczym więzień opuszczający zakład karny po dekadach odsiadki. Bezradny. Aby przetrwał w bezkresnym oceanie, musi się najpierw wiele nauczyć. (Tekst Tim Zimmermann)

JEZIORO ARALSKIE

Zanim władza radziecka postanowiła nawodnić pustynie Azji Środkowej, było czwartym pod względem wielkości śródlądowym akwenem na świecie. Dziś zostały po nim nędzne resztki i przypominające fatamorganę obrazy – rdzewiejące kutry w morzu piasków. (Tekst Mark Synnott, zdjęcia Carolyn Drake)

MAKROOCZY

Nawet za pomocą mikroskopu niełatwo spojrzeć owadowi w oczy, zwłaszcza że niektóre mogą ich mieć, powiedzmy, ośmioro. Ale zdecydowanie warto im się przyjrzeć, bo są to prawdziwe cuda ewolucji. (Tekst i zdjęcia Martin Oeggerli)

DZIKIE CUDA KANADY (Tylko w Klubie Prenumeratora)

| POWIĘKSZENIE