3/2012

SPIS TREŚCI:

SKANER popularnonaukowy

Wywiad z genetykiem prof. Tadeuszem Doboszem – „DNA, powiedz przecie”, czyli o ustalaniu ojcostwa, identyfikacji przestępców oraz sposobach odtwarzania dawno wymarłych gatunków.

Podlasie - Co jest siłą regionu? To, że życie płynie tam wolniej. A słabością? To, że życie płynie tam wolniej. Uczciwy portret Podlasia musi być paradoksalny.

Bliźnięta - Dlaczego jednojajowe bliźnięta, mające identyczne DNA, jednak się różnią, fizycznie i charakterem? Mówiąc w skrócie, powodem jest tajemniczy „trzeci czynnik”.

Afrykański ryft - Serce kontynentu przecinają buzujące wulkaniczną energią wielkie geologiczne rowy. Ludzkie społeczności żyjące w regionie, pod presją braku przestrzeni życiowej i zasobów, też co jakiś czas eksplodują morderczą furią.

Apostołowie - Choć formalnie było ich 12, poczet apostołów, którzy ponieśli w świat chrześcijańskie przesłanie, jest liczniejszy. Za kwestionowanie zastanego społeczno- -kulturowego porządku niemal wszyscy zapłacili życiem.

Hulmany - Święte dla hinduistów małpki, z ważną rolą w starożytnej mitologii, potrafią korzystać ze swojego statusu. Choćby wpadając na urządzane specjalnie dla nich bankiety.

Głazy narzutowe - Lądolód oprócz piasku i kamyków potrafił też taszczyć głazy naprawdę imponujące. Niektóre stoją dziś w zupełnie zaskakujących miejscach.