Chełmoński był niewątpliwie artystą o wyrazistej osobowości twórczej i niezwykłej skali talentu. Jego dzieła warto podziwiać zatem jako wyśmienite przykłady realizmu i zachwycać się ich opracowaniem malarskim. Powinniśmy też pamiętać o tym, iż świat który kreował – choć realny i powszedni – był jednakże przefiltrowany przez jego emocjonalność. Rezonowało to niejednokrotnie w postawie twórczej Chełmońskiego jako osobliwa symbioza realizmu i romantyzmu.

W społecznym odbiorze jego sztuki ważną rolę odgrywa zmitologizowany wizerunek Chełmońskiego jako malarza rodzimej wsi. Współgrało to z autokreacją samego twórcy jako antyurbanisty, zaangażowanego w wiejskość emocjonalnie. Stworzył wyrazisty obraz niejednorodnej, zhierarchizowanej społeczności. Współtworzyli ją zróżnicowani etnicznie chłopscy bohaterowie, koegzystujący z reprezentantami innych grup społecznych. Wyjątkowość tego obrazowania kryła się m.in. w eksponowaniu tego, co plebejskie i nieelitarne. Obrazując wieloaspektowość zjawisk współtworzących pouwłaszczeniowe realia, Chełmoński nie wahał się przed eksponowaniem siermiężnej prostoty, czasem wręcz brzydoty, które uatrakcyjniał ekspresją malarskiego gestu. W odbiorze jego twórczości warto zatem pójść tropem tzw. zwrotu ludowego. Podjąć próbę przewartościowania tego, co kryje się pod naszymi wyobrażeniami swojskości i rodzimości.

Prezentowane na wystawie obrazy oraz wybrane studia i szkice rysunkowe przedstawiają zaobserwowaną i zapamiętaną przez Chełmońskiego codzienność, znakomicie scharakteryzowane zwierzęta oraz niezwykłe krajobrazy w najróżniejszych wariacjach pogodowych i sytuacyjnych. Są wśród nich m.in. dzieła przedstawiające rozpędzone zaprzęgi, słynne czwórki i trójki. Eksploracja tego ekspresyjnego motywu była przez długi czas znakiem rozpoznawczym artysty, przynosząc mu sukces wystawienniczy i finansowy.

Przebieg kariery Chełmońskiego znaczyła zarówno dezaprobata krytyki i problemy finansowe, jak i okresy prosperity. Bagaż jego doświadczeń współtworzyły m.in. przynależność do środowiska polskich monachijczyków, a następnie warszawskiej Pracowni w Hotelu Europejskim oraz udział w paryskim rynku sztuki. Jego postawę twórczą, mimo wrażenia intuicyjności i spontaniczności cechowała konsekwencja podejmowanych wyborów. Niejednokrotnie artysta prowokował publiczność, wprowadzając nowe na gruncie sztuki polskiej rozwiązania. Uwieńczeniem takiej postawy Chełmońskiego stała się bezkompromisowa decyzja przewartościowania własnej formuły malarskiej.

Fot_Anna_Olchawska#003
Anna Olchawska

Po opuszczeniu Paryża i powrocie do kraju w roku 1887 dochodzi do radykalnej zmiany w sztuce Chełmońskiego. Osiada w Kuklówce, gdzie rozkwita jego „widzenie, odczuwanie i rozumienie przyrody” [H. Piątkowski, Wystawa Zachęty, „Kurier Warszawski” 1895, nr 299, s. 2–3]. Pejzaż od zawsze był istotnym komponentem jego twórczości. Teraz zyskał rangę autonomiczną, oczyszczony z anegdoty i uwolniony od obecności człowieka. W swoim pojmowaniu natury artysta zbliżył się do postawy bliskiej franciszkańskiej mistyce przyrody: opartej na empatii, zakładającej współodczuwanie wszelkich istot żyjących. Taka postawa czułego i uważnego obserwatora przyrody kryje w sobie uniwersalne przesłanie. Jego sztuka zachęca nas do jej interpretacji w kontekście współczesnych nurtów ekologicznych, obejmujących np. kwestie rozwoju etyki praw zwierząt i konieczność ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem, słowem troskę o kondycję przyrody i wiedzę, jak harmonijnie z nią współegzystować.

Fot_Anna_Olchawska#025
Anna Olchawska

Chociaż od dawna nie kwestionujemy wyjątkowości sztuki Chełmońskiego, warto jednak podjąć refleksję, w jakim stopniu jej przesłanie pozostaje nadal aktualne. Jak wypada skonfrontowana z naszymi emocjami, problemami i normami etycznymi? Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Krakowie została przygotowana z myślą o tym, by jej zwiedzanie umożliwiało indywidualny kontakt z twórczością artysty. Uwrażliwienie na wielość i równorzędność interpretacji najlepiej pozwoli każdemu i każdej z nas odpowiedzieć na pytanie: jaki jest mój Chełmoński?

Fot_Anna_Olchawska#007
Anna Olchawska

Wystawę "Chełmoński" dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Kuratorka: Aleksandra Krypczyk-De Barra
Koordynacja: Ewa Kalita-Garstka
Projekt aranżacji wystawy: Magdalena Bujak

Autorka tekstu: Aleksandra Krypczyk - de Barra

Materiał promocyjny Muzeum Narodowego w Krakowie