Czy jesteśmy sami w kosmosie? To pytanie zadają sobie miliony ludzi na świecie. Mimo braku oficjalnych dowodów na istnienie istot pozaziemskich z badań przeprowadzonych w 2021 r. wynika, że większość Amerykanów wierzy w istnienie kosmitów, a połowa jest przekonana, że obcy odwiedzają Ziemię. Ich entuzjazm stanowczo studzi jednak Mark Buchanan, dziennikarz popularnonaukowy. Jak twierdzi, przybysze z kosmosu mogą być „ekstremalnie niebezpieczni” i jako ludzkość „powinniśmy być wdzięczni, że do tej pory nie udało nam się nawiązać z nimi kontaktu”.

Czy na Wenus istnieje życie?

Każde kolejne odkrycie astronomów, które rzuca choć cień szansy na to, że kosmici mogą istnieć, elektryzuje pasjonatów tematu. Nie inaczej jest tym razem. Naukowcy z Cardiff University, MIT i Cambridge University twierdzą bowiem, że obce formy życia „inne od wszystkiego, co kiedykolwiek widzieliśmy”, mogą żyć w chmurach Wenus.

Atmosfera na Wenus jest dosłownie gęsta od dwutlenku węgla, a gorąca powierzchnia mogłaby stopić ołów. Trudno zatem wyobrazić sobie mniej gościnne środowisko. Badacze twierdzą jednak, że w rzeczywistości nasz najbliższy planetarny sąsiad może nadawać się do zamieszkania. Oczywiście nie przez ludzi.

Kiedy w latach 70. XX wieku w atmosferze Wenus wykryto amoniak, naukowcy byli bardzo zaskoczeni. Ten bezbarwny gaz nie powinien powstawać w żadnym procesie chemicznym zachodzącym na planecie. Autorzy badania stworzyli model reakcji, aby udowodnić, że obecność amoniaku może przyczyniać się do neutralizowania nadmiaru kwasu siarkowego. To spowodowałoby spadek kwasowości chmur z -11 do zera – poziomu, na którym życie mogłoby potencjalnie przetrwać.

Amoniak na Ziemi i w kosmosie

Takie zależności są nam dobrze znane również na Ziemi. Badacze podkreślają, że w naszych własnych żołądkach istnieją formy życia które, produkują amoniak w celu zneutralizowania wysoce kwaśnego środowiska.

Ale skąd amoniak wziął się na Wenus? Naukowcy sugerują pochodzenie biologiczne. To z kolei może wskazywać na to, że na planecie istnieją formy życia, które same modyfikują właśnie środowisko. Czym są? Tego nie wiadomo. Być może przypominają drobnoustrojami lub bakteriami. Autorzy badania podkreślają jednak, że na Wenus nie przetrwałyby żadne znane nam istoty. Odpowiedzi na te i inne pytania powinny przynieść zaplanowana na 2023 r. misja kosmiczna Venus Life Finder.

Jak znaleźć Wenus na niebie?

Wenus to druga planeta w odległości od Słońca i najbliższy planetarny sąsiad Ziemi. Można ją więc zauważyć na niebie – trzeba tylko wiedzieć, kiedy szukać. Najlepiej zaplanować obserwacje wcześnie rano lub wieczorem. Planetę widać bowiem przez około trzy godziny przed wschodem Słońca nad wschodnim horyzontem lub po zachodzie Słońca nad zachodnim horyzontem.

Źródło: Proceedings of the National Academy of Sciences