Na świecie istnieją miejsca, gdzie ekstremalne warunki nie stwarzają dogodnego środowiska bytowego dla zwierząt. Ze względu na skrajne wahania temperatur, deficyt wody i naturalnych schronień, zwierzęta pustynne nie są zbyt licznie reprezentowane, podobnie zresztą jak zwierzęta Grenlandii, gdzie pokrywa lodowa stanowi nieodłączny element krajobrazu. Przeciwieństwem tych ekosystemów są wilgotne lasy równikowe, nazywane też lasami deszczowymi. W strefie równikowej nie występują pory roku, co oznacza, że przez cały czas panują tam zbliżone (niezwykle korzystne) warunki. Przyczyniło się to do rozwoju bujnej roślinności. Naukowcy są zdania, że w lasach deszczowych występuje 2/3 wszystkich gatunków roślin. Wszystko to tworzy idealne środowisko bytowe dla niezliczonych gatunków zwierząt, od bezkręgowców, przez ssaki i ptaki, po płazy i gady. Najciekawsze z nich opisujemy poniżej.

Zwierzęta lasów równikowych – Pawica atlas

Motyle zachwycają swoim pięknem, ale widok osobnika, którego rozpiętość skrzydeł sięga niemal 30 cm, może przestraszyć każdego, kto nie przywykł do widoku tak wielkich okazów. W wilgotnych lasach równikowych nie brakuje tak dużych osobników. Jednym z nich jest pawica atlas.

To w zasadzie nocny motyl, czyli ćma. Występuje w tropikalnych i subtropikalnych lasach Azji. Charakteryzuje się pomarańczowo-brązowym ubarwieniem z bladożółtymi elementami. Ten kolor jest najbardziej wyeksponowany na zakończeniach przednich skrzydeł. W ich centralnej części można zauważyć szare plamy z ciemną obwódką (o kształcie trójkąta).

U dorosłych osobników dochodzi do uwstecznienia narządów gębowych, w związku z czym nie mogą pobierać pokarmu. W czasie swojego krótkiego życia, odżywiają się zapasami, które zdołały zgromadzić jeszcze w stadium larwalnym.

Szympans karłowaty (bonobo)

Ten gatunek człekokształtnych jest najbliższy człowiekowi. Do niedawna sądzono, że DNA szympansa jest zbieżne z ludzkim kodem genetycznym w 96 procentach. Niewykluczone jednak, że różnica jest jeszcze mniejsza, bo najnowsze badania wskazują na zbieżność na poziomie 98,8 procent!

Szympansy karłowate żyją w południowym dorzeczu rzeki Kongo, w lasach Demokratycznej Republiki Konga. Charakteryzują się długimi kończynami górnymi, wyraźnie dłuższymi od kończyn dolnych. Sylwetka tej małpy jest bardziej wyprostowana niż postura szympansa zwyczajnego (który żyje w zachodniej i centralnej części Afryki). Wszystkie szympansy charakteryzują się czarną sierścią, przy czym należy zaznaczyć, że twarze tych zwierząt pozostają nieowłosione, podobnie jak dłonie i stopy po wewnętrznej stronie.

Gatunek bonobo odżywia się przede wszystkim owocami. Żyją w stadach mieszanych, określanych mianem społeczności. W takich gromadach występuje ścisła hierarchia. Na czele stoi samiec alfa, jednak warto wiedzieć, że nie zawsze jest to najsilniejszy i największy osobnik.

Goryl nizinny

Największa ze wszystkich małp człekokształtnych to kolejny bliski krewniak człowieka. Dowiedziono, że kod genetyczny goryli jest zbieżny z ludzkim w 98,3 proc. Są niezwykle inteligentne, co najlepiej potwierdza fakt, że potrafią tworzyć proste narzędzia. Okazują radość i smutek, potrafią nawet porozumiewać się za pomocą mimiki.

Goryle nizinne żyją w wilgotnych lasach Kongo, Gabonu i Kamerunu. Charakteryzują się masywną, silną budową i długimi ramionami. Ich wygląd sugeruje, że lepiej nie wchodzić im w drogę, jednak goryle są łagodnymi roślinożercami. Odżywiają się przede wszystkim młodymi pędami, liśćmi i owocami.

Niedźwiedź malajski

Niedźwiedzie to przede wszystkim zwierzęta górskie i leśne, ale nieliczne gatunki występują także w lasach równikowych. Jednym z nich jest niedźwiedź malajski. To jeden z najmniejszych przedstawicieli swojej rodziny. Dorosły samiec osiąga do 150 cm długości. Jego waga zamyka się w przedziale od 27 do 65 kg.

Obecnie, przedstawiciele tego rzadkiego gatunku występują w wilgotnych lasach Tajlandii, Laosu, Kambodży, Wietnamu i Półwyspu Malajskiego. Niewielkie populacje są spotykane także na Sumatrze i Borneo.

Niedźwiedzie malajskie są wszystkożerne. Podstawą ich jadłospisu są larwy chrząszczy, mrówki, termity, nie gardzi też owocami, a zwłaszcza figami. Zdarza się, że polują na małe gady, gryzonie i ptaki. Oprócz tego, przepadają za miodem. Jako że żyją w klimacie tropikalnym, niedźwiedzie malajskie nie zapadają w sen zimowy.

Jaguar

Jaguar jest jednym z największych kotów. Pod względem wielkości, ustępuje tylko lwom i tygrysom. Mimo mniejszych rozmiarów, przedstawiciel rodziny panthera wyraźnie góruje nad nimi siłą szczęk - to właśnie jaguar dzierży tytuł kota o najmocniejszym nacisku kłów.

Występuje w Ameryce Południowej i Środkowej. Jego terytorium to przede wszystkim lasy tropikalne, ale niektóre osobniki zapuszczają się też na tereny trawiaste. Jaguara można też spotkać na terenach pustynnych Ameryki Północnej.

Jaguar świetnie pływa i potrafi wspinać się na drzewa, ale poluje przede wszystkim na ziemi, głównie w nocy. Potrafi szybko biegać, ale tylko na krótkich odcinkach - ze względu na masywną budowę, dość szybko się męczy, więc pogoń za ofiarą nie jest jego żywiołem.

Anakonda zielona

Naszą listę zamyka jeden z największych węży świata. Anakonda zielona, zwana też olbrzymią, osiąga długość do 9 m, przy czym należy zaznaczyć, że większość osobników nie przekracza 5-6 m.

Potężny dusiciel występuje w dorzeczach Amazonki, Orinoko. Są świetnymi pływakami (potrafią płynąć z prędkością do 20 km/h, a w zanurzeniu mogą wytrzymać nawet 20 minut) i to właśnie w wodzie spędzają większość czasu. Ze względu na znaczną masę, raczej nie wspinają się na drzewa.

Łupem tego wielkiego dusiciela padają ptaki, ssaki, ryby i inne gady. Gdy anakonda dopada ofiarę, oplata ją swoim ciałem i w ten sposób - pozbawia tchu. Swoją zdobycz połyka w całości.