Aż 800 kamiennych narzędzi z paleolitu znaleźli naukowcy pracujący na wykopaliskach w brytyjskim hrabstwie Kent, w Meedway Valley. Archeolodzy natrafili na gigantyczne kamienne narzędzia, badając osady zgromadzone na zboczu, w leju krasowym i w korycie dawnej rzeki.

To jedne z największych prehistorycznych narzędzi, jakie dotychczas odkryto na terenie Wielkiej Brytanii – piszą badacze w pracy opublikowanej w czasopiśmie „Internet Archaeology”. Szacują, że artefakty mają ponad 300 tys. lat.

Dwa ogromne artefakty

Wśród wykopanych artefaktów wyróżniają się dwa pięściaki z krzemienia. Pięściaki to charakterystyczne narzędzia kamienne w kształcie migdała albo serca. Była obtłukiwane z obu stron, a ich krawędzie zaostrzano tak, by nadawały się do cięcia. Mogły służyć do oprawiania zwierząt i krojenia mięsa.

Dwa największe pięściaki z Kent mają ostre czubki i charakterystyczną szeroką podstawę, ułatwiającą trzymanie ich w dłoniach. Z uwagi na gigantyczne rozmiary naukowcy zaliczyli je do kategorii „ogromnych”

– Uznajemy, że narzędzia są ogromne, gdy ich długość przekracza 22 cm – mówi Letty Ingrey z Instytutu Archeologii Kolegium Uniwersyteckiego w Londynie. – Tutaj znaleźliśmy aż dwa artefakty z tej kategorii. Największy ma aż 29,5 cm długości – dodaje naukowczyni.

To o wiele więcej niż przeciętna wielkość pięściaków. Cztery lata temu w Hiszpanii znaleziono pięściaki z kultury aszelskiej (jednej z najstarszych kultur dolnego paleolitu). Pochodziły sprzed 200–300 tys. lat. Średnio miały 18 cm długości, największy liczył 27 cm. To prawie dwa razy więcej niż średnia dla tego rodzaju narzędzi, wynosząca 8–15 cm

Po co prehistorycznym mieszkańcom Kent były tak wielkie narzędzia?

– Te pięściaki są tak duże, że trudno sobie wyobrazić, żeby dawało się je wygodnie trzymać w dłoni i używać – zauważa Letty Ingrey. – Być może miały funkcje nie tyle praktyczne, ile symboliczne. Na przykład mogły służyć do demonstrowania siły. Na razie nie wiemy, dlaczego powstały i kto je wykonał. Jednak stanowisko archeologiczne, na którym je znaleziono, daje szansę znalezienia odpowiedzi na te pytania – zauważa archeolożka.

Artefakty pochodzą ze środkowego paleolitu. W tym okresie w Europie i na Wyspach pojawili się już neandertalczycy. Oprócz nich na tych terenach żyły także inne gatunki homininów. Meedway Valley było dziką krainą, składającą się z zadrzewionych wzgórz przecinanych dolinami rzecznymi. Zamieszkiwały je jelenie i dzikie konie, ale również już wymarłe ssaki takie jak słonie leśne (Palaeoloxodon antiquus). Być może wielkie pięściaki pomagały w polowaniu na takie olbrzymy?

Dodatkowe znalezisko

Kamienne narzędzia to tylko część odkryć z Meedway Valley. Na tym samym stanowisku archeologicznym naukowcy natrafili również na rzymski cmentarz z pierwszych wieków naszej ery. Przypuszczają, że mogli być na nim grzebani mieszkańcy pobliskiej willi. Prawdopodobnie znajdowała się około 850 m na południe od miejsca wykopalisk.

Na razie na cmentarzy znaleziono szczątki 25 osób. 13 zostało skremowanych. Przy 9 osobach znajdowały się przedmioty osobistego użytku, takie jak bransoletki. Cztery zaś zostały pogrzebane w drewnianych trumnach. W pobliżu znaleziono również naczynia gliniane i kości zwierzęce. Może to wskazywać, że już dwa tysiące lat temu do odprawianych rytuałów pogrzebowych należało spożywanie posiłków w trakcie lub po pogrzebie.

Źródło: Phys.org,  Heritage DailyInternet Archaeology, The Conversation