Okres majówek zainaugurował sezon nad polskimi jeziorami oraz morzem. Rozpocznie się intensywna służba WOPR. Ratownicy, korzystając ze Zintegrowanego Systemu Ratownictwa, który powstał i działa we współpracy z siecią Plus, będą dbać o bezpieczeństwo milionów ludzi przebywających nad wodą. Sercem systemu jest telefon ratunkowy 0 601 100 100. W ubiegłym roku na ten wodny numer ratunkowy dzwoniono w całym kraju ponad 15 tysięcy razy. Ratownicy pomogli ponad tysiącu osobom. Centra Koordynacji Ratownictwa WOPR koordynowały w sezonie łącznie ponad 600 akcji ratunkowych, z których większość dotyczyła wypadków z bezpośrednim zagrożeniem życia. Ratownicy mają nadzieję, że w bieżącym roku odpoczywający nad polskimi akwenami będą bardziej roztropni.
Najczęstsze przyczyny wypadków i kolizji na wodzie to brawura, przecenianie swoich umiejętności i oczywiście wszechobecny alkohol- mówi Jarosław Sroka z Mazurskiego WOPR- Nie pomagają apele. Dlatego w sezonie jesienno–zimowym WOPR przeprowadził cykl szkoleń dla dzieci i młodzieży obejmujący wskazówki, jak zachowywać się nad wodą i jak udzielać pierwszej pomocy potrzebującym.Warto przypomnieć, że Mazurski WOPR znacząco przyczynił się do zniwelowania tragicznych skutków Białego Szkwału, jednej z największych tragedii  na mazurskich wodach w ostatnich latach (sierpień 2007).  W czasie akcji ratowniczej WOPR podjęło z wody ponad 100 osób. Ratownicy w różny sposób przyczynili się do ocalenia życia wielu osób, m.in. przeprowadzili kilka skutecznych reanimacji. Podczas uroczystości z okazji X rocznicy mazurskiego WOPRu wręczono im nagrody i wyróżnienia. Zintegrowany System Ratownictwa WOPR jest pierwszym na świecie systemem ratownictwa wodnego, wykorzystującym technologie GSM/UMTS. System oferuje niezawodną i szybką łączność ze wszystkimi kąpieliskami morskimi i mazurskimi oraz jednostkami należącymi do systemu, a przez zastosowanie specjalistycznego oprogramowania, umożliwia dyspozytorowi koordynację wielu zdarzeń i wypadków jednocześnie. System obsługują trzy główne centra dyspozytorskie - Giżycko, Sopot, Wrocław -  czynne w sezonie całą dobę.  Połączenia z sieci Plus są automatycznie przełączane do najbliższego centrum dyspozytorskiego. Połączenia z pozostałych sieci odbierane są w głównym centrum w Sopocie. Ratownik dyżurujący w Centrum Ratownictwa WOPR za  pomocą jednego przycisku powiadamia najbliższą miejscu zdarzenia jednostkę ratowniczą. W razie potrzeby  wzywa też niezbędne wsparcie, np. pogotowie ratunkowe, Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa SAR, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe  itp. Dzięki temu ratownicy WOPR skupiają się wyłącznie na niesieniu pomocy potrzebującym. Poza interwencjami w poważnych wypadkach – przy tonięciu osób czy wywrotkach łodzi - WOPR udziela pomocy także w dziesiątkach mniej groźnych zdarzeń, takich jak np. rozcięcie nogi czy ukąszenie osy. Zintegrowany System Ratownictwa pozwolił na istotne skrócenie czasu dotarcia  służb ratowniczych na miejsce zdarzenia. Przed uruchomieniem ZSR WOPR na terenie kąpielisk niestrzeżonych czas od wezwania pomocy do momentu zlokalizowania  osoby, która wezwała pomoc, wynosił od 15 nawet do 25 minut.  Obecnie jest to 1,5 – 3 minuty.