Grzyb sprzed 440 mln lat mógł zapoczątkować proces formowania się gleby, co stworzyło później roślinom dogodne warunki do życia na lądzie. Skamieniałość jest nie tylko najstarszym przykładem grzyba, ale też najstarszym poznanym dotąd organizmem lądowym.

Grzyb nosi nazwę Tortotubus i budową wewnętrzną przypomina dzisiejsze grzyby. Nie był to najstarszy organizm lądowy, ale najstarsza dotychczas odkryta skamieniałość organizmu zamieszkującego ląd.

„W tym okresie życie istniało prawie wyłącznie w oceanach. Na lądzie nie było nic prócz prostych mchów i porostów” - wyjaśnia autor artykułu, dr Martin Smith z Durham University (Wlk. Brytania). Jak dodaje, zanim jednak mogły pojawić się rośliny kwitnące czy drzewa, a także zwierzęta, musiały zajść procesy formowania się gleby.

Zespół Smitha badał drobne mikroskamieniałości ze Szwecji i Szkocji, krótsze niż grubość ludzkiego włosa. Zdaniem naukowców grzyby takie jak Tortotubus brały udział we wzbogacaniu gleby w azot i tlen.

Przyjmuje się, że proste organizmy zaczęły zasiedlać ląd ok. 500-450 mln lat temu. Kluczową rolę w przygotowaniu lądu na potrzeby organizmów złożonych odegrały grzyby.