Większość ujęć to zdjęcia satelitarne, ale nie brakuje też fotografii krajobrazowych. Czasami zdjęcia z „kiedyś” i „dziś” dzielą dziesięciolecia, innym razem zaledwie miesiące, ale tyle wystarczy, aby ukazać przemiany będące połączeniem zmian klimatu, urbanizacji, powodzi, susz i pożarów.

Na fotografiach możemy zobaczyć kurczące się lodowce Nowej Zelandii, śnieg na Saharze, topnienie lodu w Kanadzie, a nawet wstrzymanie ruchu w Wuhan w Chinach, do którego doprowadził wybuch epidemii koronawirusa.

Jedne z najbardziej poruszających zdjęć to te przedstawiające Arktykę. NASA zestawia tu fotografie z 1984 i 2020 roku. Widać na nich zauważalną zmianę w zasięgu zamarzniętego regionu i to jak bardzo zmalał w ciągu ostatnich 36 lat.

Pokrywa lodowa Arktyki, porównanie obrazu z roku 1984 (po lewej i 2012 (z prawej). Przesuń środkowy pasek, aby porównać obrazy. (fot. NASA/Images of Change)

– Przy obecnym tempie, w jakim postępuje ten spadek, jest bardzo prawdopodobne, że letnia pokrywa lodowa Arktyki całkowicie zniknie do końca tego stulecia – mówi Joey Comiso, naukowiec z NASA.

Naukowcy z National Snow and Ice Data Center (NSIDC) twierdzą, że w 2020 roku odnotowano drugi najniższy w historii zasięg lodu morskiego w Arktyce (w 42-letniej historii zapisów). - Nie tylko kurczy się zasięg lodu latem, ale też lód staje się cieńszy. To podwójna strata – mówi dyrektor NSIDC Mark Serreze.

Wysychające jezioro w Chile. Stan na 2014 rok (po lewej) i na 2019 rok (po prawej) (fot. NASA/Images of Change)

Rekordowo niski zasięg lodu morskiego w Arktyce odnotowano w 2012 r., a od początku zapisów w 1979 r. utrzymuje się długoterminowy trend spadkowy, wynoszący około 12 procent utraty lodu morskiego na dekadę.

Podczas, gdy w Arktyce zaczyna brakować lodu, NASA zarejestrowała również zdjęcia  śniegu na skraju Sahary, gdzie spadł w grudniu 2016 r. Inne zdjęcia pokazują islandzki lodowiec, który praktycznie już nie istnieje, a w jego miejscu pojawiła się woda i roślinność. Kolejne fotografie pokazują pożary lasów w Argentynie, czy powódź w Pakistanie.

NASA uchwyciła również fotografie obrazujące wydarzenia ważne społecznie – jak wstrzymany przez pandemię ruch.

Zdjęcie satelitarne pokazujące skutki wstrzymania ruchu w Wuhan (fot. NASA/Images of Change)

Wszystkie zdjęcie wraz z opisami lokalizacji i zmian, jakich dotyczą, można znaleźć na oficjalnej stronie projektu „Images of Change”. „Niektóre z tych zmian są związane ze zmianami klimatycznymi, inne nie” - twierdzi NASA, dodając, że niektóre pokazują wpływ ludzkości na planetę, którą nazywamy domem.

„Niektóre dokumentują skutki urbanizacji lub spustoszenia przez naturalne zagrożenia, takie jak pożary i powodzie. Wszystkie pokazują naszą planetę w stanie ciągłego ruchu” - czytamy.

Lodowiec Muir na Alasce. Po lewej zdjęcie z 1941 roku, po prawej - z 2004 (fot. NASA/Images of Change)