Od kilku dni oczy wszystkich kibiców są skierowane na Pekin, gdzie odbywają się Zimowe Igrzyska Olimpijskie. Organizacja tak wielkiego wydarzenia wiąże się nie tylko z przygotowaniem obiektów sportowej, ale też dodatkowej infrastruktury, która ułatwi poruszanie się uczestnikom rozgrywek, sztabom i innym przyjezdnym.

Podczas tegorocznych igrzysk, z uwagi na pandemię koronawirusa, na trybunach nie ma kibiców zza granicy. Chińczycy i tak stanęli na wysokości zadania i zaskoczyli rozmachem przygotowań.

Z Pekinu do Zhangjiakou można pojechać autonomicznym pociągiem

Chińczycy są znani ze swojego zamiłowania do najnowszych technologii. Widać to również po tym, jak przygotowali Pekin na Zimowe Igrzyska Olimpijskie. Na trasie ze stolicy do Zhangjiakou kursuje inteligentny, w pełni autonomiczny pociąg. Zaraz po ukończeniu budowy maszyny okrzyknięto ją cudem techniki.

Na uwagę zasługuje również cud inżynierii, czyli stacja Badaling Great Wall. Stacja znajduje się niedaleko najpopularniejszego fragmentu słynnego Muru Chińskiego. Aby prace budowlane nie uszkodziły zabytku, trasę kolei poprowadzono 102 metry pod ziemią.

Trzypiętrowa The Badaling Great Wall Station jest uważana za najgłębiej położoną i największą stację podziemnej szybkiej kolei – zajmuje powierzchnię ponad 36 tys. m kw. Na stacji znajdują się również długie najdłuższe schody ruchome w Chinach – mają 88 m długości i 42 m wysokości.


The Badaling Great Wall Station w styczniu 2022 r. / By N509FZ - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=114142499

Budowa w tak cennym i wrażliwym miejscu nie była łatwym zadaniem. Chińskie media państwowe poinformowały, że inżynierowie użyli detonatora elektronicznego, aby precyzyjnie określić czas wybuchu z dokładnością do milisekundy. Zadbano o to, aby podziemne eksplozje nie były dla Wielkiego Muru większym obciążeniem, niż jeden krok stawiany przez człowieka.

Budowa tunelu trwała w sumie trzy lata. Obecnie podróż z Pekinu do Badaling trwa 27 minut, a nie – tak jak wcześniej – 1,5 godziny.

Pekin przygotował się na goszczenie sportowców

Na trasie Pekin-Zhangjiakou (174 km) kuruje elektryczny pociąg Fuxing (EMU). Jego maksymalna prędkość to 350 km/godz. Maszyna porusza się autonomicznie, ale w kabinie jest obecny monitorujący pojazd maszynista. Wszystkie wagony, a jest ich osiem, zostały wyposażone w dostęp do sieci 5G, inteligentne oświetlenie, a także ponad 2 tys. czujników do zbierania danych w czasie rzeczywistym i wykrywania ewentualnych nieprawidłowości w trakcie podróży.


Na peronie. / By N509FZ - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=97196384

Kolej została zaprojektowana z myślą olimpijczykach. W niektórych wagonach znajdują się większe schowki na sprzęt do uprawiania sportów zimowych. Może je otworzyć przy pomocy kodu QR.

Oprócz głównej linii działają również dwie mniejsze prowadzące do wiosek olimpijskich. Dodatkowo od 21 stycznia funkcjonuje 55-dniowy system zarządzania z zamkniętej pętli. Uczestnicy i wszyscy zaangażowani w igrzyska nie jeżdżą tym samym składem, co inni pasażerowie.

Władze Pekinu cały czas walczą ze smogiem

Zanieczyszczone powietrze od lat jest jedną z największych zmor mieszkańców Pekinu. Pod koniec stycznia władze miasta ogłosiły, że smog najprawdopodobniej będzie odczuwalny również podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w lutym.

– Pogoda w tym czasie wyjątkowo nie sprzyja. Jeśli przewidzimy wysokie zanieczyszczenie, wszystkie miejscowości uruchomią plany awaryjne – zapowiedział Liu Youbin, rzecznik chińskiego ministerstwa środowiska, na konferencji prasowej.

Według zestawienia przygotowanego przez IQAir w 2020 r. 42 z 100 najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie znajdowało się właśnie w Chinach. Pekin nie znalazł się na liście.

Źródło: CNN