Na terenie Gobi znajdują się liczne skamieniałości dinozaurów. Naukowcy odkryli aż 76 rodzajów dinozaurów (jedną siódmą z tych, które są znane obecnie nauce) na tej mongolskiej pustyni. Jednak niewielu Mongołów jest świadomych istnienia tych skarbów. "Skamieniałości opuszczają kraj i wiedza wyjeżdża razem z nimi" - mówi paleontolog Bolortsetseg Minjin.

Bolortsetseg dołączyła do swojego pierwszego wykopaliska jako kucharka, mimo że miała tytuł magistra i wsparcie ojca, Minjin Chuluun, jednego z pierwszych paleontologów w Mongolii. Udało jej się jednak uniknąć przygotowywania posiłków, na rzecz poszukiwania skamieniałości. Tak skutecznie, że została zaproszona do wspólnego programu doktoranckiego Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej i uczelni City University of New York.

Po zdobyciu stopnia naukowego Bolortsetseg nie chciała wracać do miejsca, w którym czuła, że naukowcy nie są doceniani, chyba że mogłaby to zmienić. Postanowiła pomóc innym Mongołom w poznaniu ich dziedzictwa przyrodniczego i walczyć o jego ochronę, tworząc Instytut Badania Dinozaurów Mongolskich (ang. Institute for the Study of Mongolian Dinosaurs).

Początkowo instytut był nim tylko z nazwy, ale teraz rozsyła mobilne wystawy poświęcone dinozaurom po całym kraju. Bolortsetseg (obecnie nowa badaczka National Geographic) pracuje nad stworzeniem siedmiu stałych muzeów, po jednym w każdym regionie, w którym znaleziono skamieliny. Pomogła również odzyskać ponad 30 naukowo znaczących skamieniałości, bo jak mówi: "Odwrócenie ruchu skamieniałości poza granice kraju pozwoli odzyskać też wiedzę".

Źródło: NationalGeographic.com: This woman brings dinosaur fossils home