Wojna w Ukrainie trwa od ośmiu lat, jednak dopiero po inwazji rosyjskiej 24 lutego oczy świata zwróciły się ku wschodniej Europie. Heroiczna postawa Ukraińców walczących o utrzymanie niepodległości budzi szacunek opinii publicznej. Z kolei niemal każde oficjalne wystąpienie Rosjan – nie tylko polityków, ale też artystów czy sportowców – jest analizowane przez dyplomatów i specjalistów od mowy ciała. Tym razem pod lupę wzięto kosmonautów z rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos.

Kontrowersyjne stroje rosyjskich kosmonautów

Protesty przeciw wojnie w Ukrainie są krwawo tłumione w rosyjskich miastach. Nie dziwne więc, że znani Rosjanie niechętnie krytykują działania Władimira Putina. Niemile widziana może być nie tylko krytyka Rosji, ale też wsparcie Ukrainy. W ostatnim czasie internauci i dziennikarze z całego świata zwrócili uwagę na kolory strojów rosyjskich kosmonautów. Część z nich twierdzi, że połączenie żółtego i niebieskiego nie jest przypadkowe.

Pojawienie się trzech rosyjskich kosmonautów – Olega Artemyeva, Denisa Matveeva i Siergieja Korsakowa – na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) zainteresowało światowe media. Kenneth Chang z „New York Times” zasugerował, że kolory flagi Ukrainy na ich strojach nie są przypadkowe. W ostatnich tygodniach wiele osób okazało w ten sposób wsparcie Ukraińcom.

Czy to był dyplomatyczny gest?

Rosjanie zaprzeczyli, jakoby ich stroje miały cokolwiek wspólnego z brutalną inwazją na Ukrainę. – W tym czasie, mimo że jesteśmy w kosmosie, jednoczymy się razem z naszym prezydentem i naszymi ludźmi – podkreślił Artemyev w oświadczeniu dla Associated Press.

Skąd więc pomysł na tak wyrazistą kolorystykę? Dziennikarza „Guardiana” donoszą, że rosyjscy kosmonauci wybrali żółty i niebieski kolor, żeby nawiązać do barw wspólnej macierzystej uczelni – Moskiewskiego Państwowego Uniwersytetu Technicznego im. N.E. Baumana. Artemyev miał jednak inne tłumaczenie. W rozmowie z agencją AP twierdził, że o kolorze strojów przesądził nadmiar żółtego materiału w magazynie.

– Musieliśmy go użyć – skwitował. Astronom Jonathan McDowell przypomniał na Twitterze, że rosyjscy kosmonauci już wcześniej nosili żółte stroje.

Rosjanie w kosmosie. Czy wojna wpłynie na ich pozycję?

Inwazja Rosjan na niepodległą Ukrainę zaburzyła nie tylko międzynarodowe relacje gospodarcze. Pod znakiem zapytania stanęła też dalsza współpraca Rosji z innymi krajami w kosmosie. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) ogłosiła w zeszłym miesiącu, że wdraża sankcje przeciw Rosji. M.in. na czas nieokreślony zawiesza misję na Marsa, która miała zostać wystrzelona na rosyjskiej rakiecie. Rosyjska agencja kosmiczna Roskosmos straciła również kontakty z brytyjską firmą satelitarną.

Oleg Artemyev, Denis Matveev i Siergiej Korsakow dołączyli na pokładzie ISS do dwóch innych Rosjan, czterech Amerykanów i Niemca.