Dzięki akcji dofinansowywane są badania naukowe nad owadami zapylającymi, które sprawdzają, co im szkodzi, a co jest dla nich korzystne. W ciągu tych trzech lat powstał wielki ruch tysięcy osób aktywnie pomagających pszczołom. Jest to równocześnie największy projekt crowdfundingowy w Polsce pod względem liczby uczestników.

- Dzięki udziałowi w akcji „Adoptuj pszczołę” wszyscy, którym zależy na ochronie owadów zapylających, budują Polskę Przyjazną Pszczołom. To szczególnie ważne, bo pszczołom zawdzięczamy co trzecią łyżkę tego, co jemy, a rolnicy zyskują na ich pracy ponad 4 mld złotych rocznie - powiedziała Katarzyna Jagiełło z Greenpeace.

Greenpeace przypomina, że owady zapylające są ogromnie ważne nie tylko dla prawie 90% dziko rosnących roślin w naszej strefie klimatycznej, ale także pełnią kluczową rolę w rolnictwie.

Obok działań indywidualnych, ważne są zmiany systemowe. Zimą zapadać będą w Unii Europejskiej kluczowe dla losu pszczół decyzje dotyczące zezwoleń na stosowanie szczególnie niebezpiecznych dla pszczół pestycydów. Dlatego ważnym działaniem w ramach „Adoptuj pszczołę” będzie zapewnienie materiałów i wiedzy, która pozwoli polskiemu rządowi opowiedzieć się za rozwiązaniami dobrymi dla pszczół.

Priorytetem będzie wspieranie rozwoju rolnictwa wolnego od substancji najbardziej niebezpiecznych dla pszczół miodnych i dziko żyjących owadów zapylających (w tym pestycydów z grupy neonikotynoidów) i kontrola obecności tych substancji w środowisku, a także zapewnienie pszczołom dostępu do różnorodnej bazy pokarmowej i bezpiecznych miejsc do schronienia. Kontynuowany również będzie Wielki Spis Zapylaczy, czyli prowadzony we współpracy z naukowcami projekt badań nad pszczołami.

Aby wziąć udział w akcji zajrzyjcie tutaj

Źródło: Greenpeace Polska

Jak ogląda góry niewidomy alpinista? Jurek Płonka przemierza najwyższe pasma Europy i zdobywa kolejne szczyty. Posłuchaj jego opowieści!