Publikowała w „Acta Neurobiologiae Experimentalis”, branżowym magazynie wydawanym przez Instytut M. Nenckiego. W planach ma doktorat, którego merytoryczną podstawą mają być wyniki dotychczasowych badań. Działalność naukowa Moniki Aleksy wiąże się z badaniami skutków ogniskowego udaru w korze mózgowej. Wraz z zespołem biologów sprawdzała, jaki wpływ ma niedotlenienie na komórki glejowe. Stwierdziła, że następuje zmiana ich funkcjonowania (zmienia się profil syntezy białek). Narazie nie wiadomo jednak, czy taka sytuacja jest korzystna w rehabilitacji osób po udarze. Właśnie to ma być przedmiotem dalszych badań.

Wyniki pracy Moniki Aleksy mogą mieć znaczący wpływ na powracanie do zdrowia pacjentów po udarze. Niestety niedawno wykryto u niej nowotwór wątroby o złośliwym przebiegu. Polscy lekarze nie podjęli się przeprowadzenia operacji, w tym przypadku jedynej możliwości uratowania życia. Jest ona za to możliwa w berlińskiej klinice Helios, jednak kosztuje 350 tys. zł. Taka kwota przekracza możliwości finansowe rodziny Moniki, dlatego apelujemy o pomoc, aby uratować życie młodego człowieka nauki.

Liczy się każde finansowe wsparcie. Pieniądze można wpłacać na konto fundacji „Zdążyć z Pomocą”:
41 1240 1037 1111 0010 1321 9362
ul. Łomiańska 5
01-685 Warszawa
tytułem: Monika Aleksy – leczenie i rehabilitacja

Rodzina i krewni będą wdzięczni za każdą okazaną pomoc.