Wielka Brytania może ubiegać się o tytuł jednego z ulubionych krajów archeologów prowadzących wykopaliska w Europie. Bogata historia wyspiarskiego państwa do dziś przypomina o sobie w licznych odkryciach. Badaczy najbardziej interesują najazdy wikingów na dzisiejszą Anglię oraz jeszcze wcześniejszy epizod bycia częścią Cesarstwa Rzymskiego. Jedne z ostatnich odkryć to chociażby marmurowa głowa Rzymianki licząca 1800 lat czy rzymskie łoże pogrzebowe sprzed blisko 2 tysiącleci.

Niedawno Grupa Archeologiczna Red River (RRAG) odkryła „bogato zdobiony” kompleks rzymskich willi. To owoc wykopalisk we wsi Grove, położonej prawie 100 km na zachód od Londynu. Budynki imponowały nie tylko rozmiarami, ale też zdobieniami. O ich mieszkańcach nie wiadomo na razie za wiele. Jednak odkryte na miejscu artefakty mogą być pewnym tropem.

Tak wyglądał odkryty kompleks rzymskich willi

Archeolodzy twierdzą, że teren ten był zamieszkiwany od epoki brązu. Jednak kompleks odkrytych przez nich willi powstał dopiero na przełomie I i II wieku n.e. Obejmuje on kilka „budynków z nawami przypominającymi hale” oraz willę z „szerokim korytarzem”. Na miejscu badacze znaleźli też intrygujące artefakty, takie jak miniaturowe topory i zwoje. Ze wstępnych ustaleń wynika, że mogły być wykorzystywane podczas rytuałów.

Willa posiadała główny hol łączący ze sobą kilka pomieszczeń. Badacze przewidują, że powstał wcześniej niż sąsiadujące budynki. Te są z kolei większymi konstrukcjami i mogły być dobudowane w miarę powiększania się majątku właścicieli. Jeden z budynków miał być tak wysoki, że mógł być widziany z daleka.

Rozmiary to jednak nie wszystko. Jak czytamy na łamach Live Science, konstrukcje imponowały również misternymi dekoracjami. Jennifer Nalewicki pisze między innymi o mozaikach, kolumnadach czy ceglanych podłogach.

Pod angielską wsią znaleziono intrygujące artefakty. Ich zastosowanie nie jest pewne / Red River Archaeology Group

Nietypowe artefakty w angielskiej wsi

Dzięki wykopaliskom archeologów dowiedzieliśmy się także o imponującej kolekcji artefaktów. Obejmuje ona broszki, pierścionki, monety, zastawę stołową. Szczególną uwagę badaczy zwróciła sprzączka do paska ozdobiona motywami koni. Według datowania pochodzi z IV lub V w. n. e. Mogła należeć do członka rzymskiej elity.

Badacze odkryli „enigmatyczny zbiór ciasno zwiniętych ołowianych zwojów”. Mogły to być tzw. tabliczki przekleństwa, znane również jako tabliczki złorzeczące. Były to popularne wśród Rzymian ołowiane tabliczki, na których ryto modlitwy lub przekleństwa.

Podczas wykopalisk na miejscu odkryto również kilka „miniaturowych toporów wotywnych”. Przypominają one artefakty z kolekcji miniaturowej broni znalezionej w innej angielskiej wiosce, Uley. Wówczas uznano, że służyły do składania ofiar bogom takim jak Merkury. Niewykluczone, że przedmioty znalezione podczas wykopalisk w Grove także dotyczą praktyk duchowych Rzymian okupujących wielki temu Wielką Brytanię.

Brytyjska prowincja po rzymsku

W trakcie panowania Rzymian na terenie Wielkiej Brytanii wille pełniły więcej funkcji niż tylko bycie mieszkaniami. W rozmowie z CNN kierująca badaniami Francesca Giarelli tłumaczyła, że były to też, „małe ośrodki administracyjne”. Ich mieszkańcy odpowiadali między innymi za utrzymanie dróg, zarządzanie zbiorami czy przechowywanie żywności.

To, czym konkretnie zajmowali się mieszkańcy odkrytych willi, pozostaje tajemnicą. Nie wiadomo też, co się z nimi stało. Archeolodzy przypuszczają jednak, że mogli zostać pochowani na terenie kompleksu budynków.

Źródło: Red River Archeology.

Szukasz fascynujących informacji na temat świata roślin i zwierząt, odkryć archeologicznych i nieskończonego Wszechświata? Zaprenumeruj magazyn „National Geographic Polska”. Najnowszą ofertę znajdziesz na tej stronie.