Dobrze zachowana skamieniałość młodego chasmozaura należy do niezwykle rzadkich znalezisk paleontologicznych. „Po raz pierwszy mamy kompletny szkielet tak młodego dinozaura z grupy ceratopsów” - wyjaśnia prof. Phillip Currie z University of Alberta w Kanadzie, współautor artykułu. Jak dodaje, wcześniej znano jedynie pojedyncze kości małych ceratopsów, które nie pozwalały na całościową rekonstrukcję.

Ceratopsy, takie jak popularny triceratops, były czworonożnymi, rogatymi dinozaurami, z głowami przyozdobionymi kostnymi kryzami. Jak podkreśla Currie, znalezisko pomoże w pełniejszym poznaniu ewolucji ceratopsów. Skamieniałość dinozaura odkryto przed kilku laty w kanadyjskiej prowincji Alberta.

U młodego osobnika widoczne są na przykład inne proporcje ciała w porównaniu z osobnikami dorosłymi czy zupełnie inny kształt kryzy z tyłu głowy. Mówi to wiele o tym, w jaki sposób dinozaury z tej grupy rozwijały się w trakcie życia osobniczego. Pozwoli również na dokładniejsze oszacowanie rozmiarów ciała i wagi dorosłych osobników.

Naukowcy planują teraz prześwietlenie puszki mózgowej czaszki dinozaura za pomocą tomografii komputerowej.