– Płatki śniegu to wspaniały przykład ukrytego piękna. Ich niezwykłość wynika z ich krystalicznej struktury, która jest bezpośrednim odzwierciedleniem mikroskopijnych aspektów cząsteczki wody – mówi Natan Myhrvold, autor niezwykłych zdjęć.

Aby uwiecznić te delikatne, eleganckie kryształki lodu, Nathan zbudował niestandardowy aparat  o najwyższej rozdzielczości na świecie. Ponieważ fotografował jeden z najtrudniejszych obiektów, czyli właśnie płatki śniegu, zaprojektowanie i zbudowanie aparatu zajęło mu... 18 miesięcy.

Urządzenie składa się z wielu elementów, takich jak część chłodząca czy pulsujące diody LED, które zwiększają czas otwarcia migawki, aby umożliwić wydłużenie czasu, w którym Natan musi uchwycić ostrość i sfotografować płatki śniegu, zanim się roztopią.

Fot.: Natan Myhrvold/ Modernist Cuisine

Aparat składa się ze 100-megapikselowego mikroskopu wykonanego z włókna węglowego z szafirowym obiektywem i z chłodzonej cieczą „sceny” oświetlonej ultraszybkimi błyskami LED. Całe urządzenie waży ponad 22 kilogramy.

– Dodałem do mikroskopu stopień chłodzenia, a także szybkie pulsacyjne diody LED, które zredukowały ciepło emitowane przez mikroskop. Pomogło to przedłużyć czas, w którym płatki śniegu pozostawały zamarznięte, i dało mi więcej czasu na fotografowanie i ustawianie ostrości zdjęć – opowiada fotograf.

Fot.: Natan Myhrvold/ Modernist Cuisine

Myhrvold, amerykański naukowiec, wynalazca i fotograf, wykonał 100 ujęć każdego płatka śniegu w krótkich odstępach czasu, a następnie ułożył je w stos, aby uzyskać ostrość całego obrazu. Wyniki jego pracy pokazują magię i różnorodną budowę płatków śniegu mierzących zaledwie kilkadziesiąt milimetrów średnicy.

Zaprezentowane zdjęcia zostały zrobione jeszcze przed pandemią koronawirusa w Fairbanks na Alasce w USA, a także w Timmins, Yellowknife i Whitehorse w Kanadzie.

Myhrvold po raz pierwszy wpadł na pomysł sfotografowania płatków śniegu 15 lat temu, ale do tej pory nie potrafił zabrać się za realizację przedsięwzięcia. Dopiero dwa lata temu – jak mówi – postanowił stworzyć najnowocześniejszy na świecie system pozwalający sfotografować płatki śniegu. Przyznaje, że zadanie okazało się trudniejsze, niż początkowo sądził.

Nauka i pasja

61-letni Myhrvold, oprócz zamiłowania do fotografii, posiada doktorat z matematyki teoretycznej i fizyki na Uniwersytecie Princeton. Studiował fizykę kwantową u samego Stephena Hawkinga.

Jako wynalazca Natan ma na swoim koncie ponad 850 patentów i dziesiątki recenzowanych publikacji badań z zakresu planetologii, paleontologii i klimatologii.

Myhrvold jest również dobrze znany ze swoich fotografii kulinarnych jako założyciel Modernist Cuisine - laboratorium innowacji kulinarnych z siedzibą w Bellevue, w stanie Waszyngton w USA. W 2011 roku Modernist Cuisine opublikowało sześciotomową książkę kucharską o tak samo brzmiącym tytule. Praca nad liczącym 2468 stron dziełem zajęła 30-osobowemu zespołowi 3 lata.

Książka szczegółowo opisuje inspirowane nauką metody przygotowywania żywności, w tym kąpiele wodne, homogenizatory i wirówki, a także składniki takie jak hydrokoloidy, emulgatory i enzymy.