Zwierzęta są znacznie mądrzejsze i sprytniejsze, niż nam się wydaje. Wiele z nich, na przykład niedźwiedzie polarne czy delfiny, wykorzystują prymitywne narzędzia do polowań. Jak się okazuje, kakadu białookie również wiedzą, jak ułatwiać sobie życie. Te papugi są gatunkiem endemicznym indonezyjskiego archipelagu Tanimbar. Po introdukcji występują również w Singapurze, Portoryko, na Wyspach Kai i na Tajwanie.

Uzdolnione papugi z Indonezji

Badania kakadu białookich na wyspach Tanimbar zaowocowały bardzo ciekawymi obserwacjami. Naukowcy przyłapali papugi na używaniu prowizorycznych sztućców przy wydobywaniu nasion z tropikalnych owoców.

– Byliśmy w szoku, kiedy nagle jeden z ptaków zaczął używać gałęzi z drzewa. Spośród 15 badanych papug tylko dwie wykazały takie umiejętności – wspomina dr Mark O’Hara, współautor badań.

Po dłuższej obserwacji naukowcy ustalili, że kakadu otwierają owoce w metodyczny sposób, a ich „narzędzia” różnią się od siebie wyglądem i zastosowaniem. Ptaki używały grubszych gałązek, żeby dostać się do środka owocu, drobnych do przebicia się przez warstwę otaczającą nasiona, a średnich do wyciskania zwartości nasion.

W zależności od potrzeby ptaki zrywały z drzew fragmenty gałęzi lub całe gałązki. Następnie rzeźbiły je swoimi dziobami. Średnio do otworzenia jednego owocu zużywały osiem „narzędzi”.

Genetyka czy spryt?

W odróżnianiu do innych ptaków, które również wspomagają się przedmiotami, na przykład endemicznych wron z Nowej Kaledonii, zachowanie kakadu białookich nie jest uwarunkowane genetycznie, ponieważ nie obserwuje się go w całym gatunku.

Jak tłumaczy Berenika Mioduszewska z Uniwersytetu Medycyny Weterynaryjnej w Wiedniu, jedna z głównych autorek badania, papugi corella są mniejsze od innych kakadu. Mają zatem mniejsze dzioby, a zerwanie owocu z drzewa może być dla nich problematyczne. Prawdopodobnie właśnie dlatego część z nich nauczyła się korzystania z gałązek jak z narzędzi.