Naukowcy wiedzą o ponad 350 gatunkach papug. Ta liczba najlepiej obrazuje, jak bardzo różnorodne są te ptaki. Na tle licznej rodziny szczególnie wyróżniają się kea – drapieżne, wszystkożerne papugi zamieszkujące Nową Zelandię. Ostatnie badania poświęcono jednak nie ich nawykom żywieniowym, a ukrytym talentom. Badacze nauczyli sześć osobników żyjących w rezerwacie przyrody Willowbank w Chirstchurch korzystania z ekranów dotykowych.

Ekrany dotykowe z korzyścią dla papug

Dzioby papug kea – podobnie jak ludzkie paznokcie – są z keratyny. To oznacza, że nie działają na ekrany dotykowe. Autorzy badań przechytrzyli jednak technikę. Na potrzeby eksperymentu urządzenia zostały posmarowane masłem orzechowym, a ptaki aktywowały je, liżąc.

Na ekranach wyświetlana była animacja przestawiająca piłkę toczącą się po huśtawce. Ptaki nauczyły się ją obserwować i wskazywać, do którego pudełka wpadała. W zamian za udzielenie poprawnej odpowiedzi otrzymywały przekąskę. Badanie zostało podzielone na dwa etapy: w pierwszym piłka, huśtawka i pudełka były przedstawione tylko na ekranie, w drugim elementy wirtualne przeplatały się z rzeczywistością. Kea myślały, że piłka wpadnie do prawdziwych opakowań, a to oznacza, że łączyły świat komputerowy z realnym.

Podobne badanie przeprowadzone na ludziach wykazało, że już 19-miesięczne dzieci potrafią odróżnić wirtualne obrazy od rzeczywistości.

Stymulacja podstawą zdrowia psychicznego

Amalia Batos z Univeristy of Auckland – główna autorka badań – ma nadzieję, że to odkrycie poprawi skuteczność programów ochrony tych zagrożonych wyginięciem papug. Na wolności ich największym zagrożeniem są ludzie i ich działalność. Ptaki często trują się między innymi ołowiem wykorzystywanym w pracach budowlanych.

– Niełatwo jest trzymać je w niewoli. Te ptaki są bardzo inteligentne, dlatego dla ich zdrowia psychicznego powinny się rozwijać i być stymulowane – tłumaczy Batos.

To szczególnie ważna informacja dla pracowników zoo, którzy opiekują się papugami z Nowej Zelandii. Właśnie oni powinni zapewniać swoim podopiecznym nowe i mądre rozrywki. Według autorów badań papugi kea hodowane w niewoli i stymulowane przy użyciu ekranów dotykowych mogą być gotowe do życia na wolności bez wchodzenia w interakcje z ludźmi. To przyniesie korzyść dla obu stron. Ptaki te są znane, chociażby z tego, że lubią bawić się samochodowymi wycieraczkami i zaglądać do torebek.

Źródło: Biology Letters