Paleontolodzy ogłosili, że odkryli nowy gatunek dinozaura. Gad żył na terenie dzisiejszej Brazylii około 70 milionów lat temu. Szczątki drapieżnika znaleziono w stanie Sao Paulo. Wstępne badania wykazały, że mierzył około 180 cm i należał do rodziny abelizaurów.

Nowy gatunek dinozaura z Brazylii

Abelizaury były blisko spokrewnione z terapodami, które zamieszkiwały Gondwanę – superkontynent obejmujący współczesną Afrykę, Amerykę Południową, Australię, Antarktydę, Półwysep Arabski i Indie. Gady te charakteryzowały się krótkimi kończynami górnymi i ogromnymi szczękami, dzięki którym bez problemu chwytały i rozszarpywały swoje zdobycze. Przypominały więc tyranozaury, ale odróżniały się tym, że na krótkich czaszkach miały guzy i „grzebienie”.

Archeolodzy zidentyfikowali nowy gatunek dinozaura po przeprowadzeniu analizy filogenetycznej kości miednicy i trzech kręgów. W Sao Paulo znaleziono również inne kości, jednak do tej pory ich nie rozpoznano. Nowo odkryty dinozaur został nazwany Kruupi itaata. Na podstawie struktury kości naukowcy ustalili, że był to średniej wielkości abelizaur, dobrze przystosowany do biegania.

– Można wnioskować, że mięśnie były na tyle silne, że pozwały na eksplorowanie dużego obszaru w poszukiwaniu pożywienia i wody – tłumaczą autorzy badań.Kruupi itaata najprawdopodobniej żył w suchym środowisku razem z krokodylomorfami. Paleontolodzy podkreślają, że klasyfikacja nowego gatunku dinozaura stanowi ważne ogniwo w poznawaniu fauny Brazylii w okresie kredowym.

Odkrycie paleontologów w Wielkiej Brytanii

Zaledwie kilka dni wcześniej paleontolodzy informowali o odkryciu dwóch innych nieznanych do tej pory gatunków dinozaurów. Gady z rodziny spinozaurów najprawdopodobniej żyły na południu dzisiejszej Anglii około 25 milionów lat temu. Ich szczątki znaleziono na plaży Isle of Wight. Gady miały 9 metrów wysokości, a ich wyjątkowo długie czaszki mierzyły metr.

Pierwszy okaz nazwano Ceratosuchops inferodios, drugi – Riparovenator milnerae, co można tłumaczyć jako „łowca brzegów rzeki Milner”. Nazwa nowego gatunku dinozaura jest hołdem dla zmarłej niedawno brytyjskiej paleontolożki Angeli Milner.

Źródło: Journal of South American Earth Sciences