W skrywanych chmurami lasach boliwijskich Andów ekipa naukowców odkryła 20 nieznanych nauce gatunków, w tym żabę mniejszą od monety, jadowitą żmiję, cztery motyle i tyle samo nowych gatunków storczyków. Przy okazji udało się też odkryć ponownie gatunki uważane za wymarłe.

Grafika: Conservation International

Badacze z pozarządowej organizacji Conservation International liczą, że zademonstrowanie olbrzymiego bogactwa tego regionu przyczyni się do skutecznego chronienia miejscowych gatunków zwierząt i roślin.

Region Zongo jest także ważny dla ludzi. Z tego obszaru pochodzi większość wody pitnej, a po zbudowaniu hydroelektrowni, także energii dla stołecznego La Paz jak i pobliskiego El Alto. Są tego konsekwencje.

fot. Conservation International/Trond Larsen

Po wybudowaniu tam elektrowni wodnej na dwie dekady zniknęło jedyne znane stanowisko występowania Oreobates zongoensis, niewielkiej żaby z rodziny Craugastoridae. Dopiero wyprawa kierowana m.in. przez Tronda Larsena z Conservation International zdołała udowodnić, że żabka przetrwała inwazję człowieka na jej terytorium.

Choć 14-dniowa wyprawa miała miejsce jeszcze w 2017 roku, przez ogrom dokumentacji publikacja wyników nastąpiła dopiero po 3 latach. Pełny raport można znaleźć na stronie NGO’sa.