Zgodnie z artykułem opublikowanym przez badaczy w czasopiśmie “Scientific Reports” czubek psiego nosa pełni funkcję sensoryczną.

By dojść do tego wniosku, naukowcy z Uniwersytetu w Lund i Uniwersytetu Eotvos Larand analizowali zachowanie trzech psów, odkrywając, że każdy z nich jest w stanie bezdotykowo zidentyfikować najcieplejszy spośród wystawionych przed nimi obiektów.

"Wszystkie trzy psy były w stanie wykryć lekkie promieniowanie cieplne" – napisali badacze – "Ponadto, korzystaliśmy z rezonansu magnetycznego, porównując reakcje na bodźce cieplne o podobnej temperaturze, co w poprzednim eksperymencie behawioralnym.”Okazało się, że ciepło wywołało u zwierząt wzmożoną akcję neurologiczną".

Naukowcy odkryli, że gdy temperatura otoczenia wynosiła 30 stopni Celsjusza, psi nos był chłodniejszy o 5 stopni, a gdy spadła do zera, nos miał około 8 stopni. Z kolei przy temperaturze otoczenia 15 stopni ciepło psiego nosa również równało się 15 stopniom. Badanie wykazało również, że nos psa potrafi wykryć bardzo słabe źródła ciepła – takie jak małe zwierzęta – z odległości 1,5 metra.

Naukowcy podkreślili, że wszystkie źródła promieniowania cieplnego użyte w ich eksperymentach były zbyt słabe, by mogły być bezdotykowo odczuwane przez człowieka nawet w bardzo bliskiej odległości, podczas gdy czworonogi wykrywały je z daleka, co potwierdza teorię badaczy na temat głównej funkcji psiego nosa.