Najnowsze badania zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym "Proceedings of The Royal Society B". Naukowcy dowiedli w nich, że szarobrewka śpiewna (Melospiza melodia, pasówka śpiewna) z rzędu wróblowatych śpiewa 30-minutowe sekwencje, które dokładnie zapamiętuje.

Po co? Żeby kolejne różniły się od siebie. W ten sposób samce próbują podtrzymywać zainteresowanie partnerek w okresie godowym.

Uczeni zbadali, jakie melodie preferują ptaki

Dotychczasowe badania nad śpiewem ptaków wykazywały, że nie ma istotnych zależności długofalowych pomiędzy poszczególnymi sekwencjami dźwięków. Oznacza to, że każda kolejna sekwencja nie miała związku z poprzednią. Uważało się ptasią składnię za prostą i pozbawioną złożoności.

Naukowcy wiedzieli jednak, że samice niektórych śpiewających preferują melodie, które są bardziej zróżnicowane, barwne i niejednolite. Nie było jednak jasne, czy samce kierują się instynktem, przypadkiem, a może swoistym talentem. Aż do teraz.

Szarobrewki śpiewne wykonują niezwykle różnorodny repertuar

Naukowcy postanowili w końcu wyjaśnić tę zagadkę. W 2019 roku grupa ornitologów udała się na badania terenowe do lasów Ameryki Północnej, a dokładniej na północny-zachód Pensylwanii. W trakcie eksperymentu nagrywano dźwięki 33 dorosłych samców szarobrewek na ich terytorium lęgowym, z czego 21 nadawało się do analizy.

Rejestrowano sesje po dwa poranki co kilka dni. Średnio każdy ze śpiewających samców wykonał repertuar składający się z aż ok. 300 piosenek.

W trakcie późniejszej analizy badacze stwierdzili, że pasówka wykonuje 30-minutowe sekwencje składające się z 6-12 piosenek. W tym czasie występuje konkretny układ melodii. Według naukowców w momencie, w którym ptak zaczyna kolejną pieśń, całkowicie zmienia kolejność występowania poszczególnych dźwięków. To trochę tak, jakby człowiek kliknął przycisk przetasowania playlisty muzycznej.

– To, co w tym wszystkim jest najbardziej zaskakujące, to skala – mówi ornitolog Jon Sakata. – 30 minut to naprawdę długi czas. Trzeba być naprawdę kreatywnym, żeby nie powtarzać tych samych melodii – dodaje.

Kolejny raz okazuje się, że ptaki są mądrzejsze niż nam się wydaje

Naukowcy zwracają uwagę, że takie procesy poznawcze są bardziej powszechne u naczelnych. Pamięć i wykorzystywanie wydarzeń z przeszłości w kontekście przyszłości cechuje głównie człowieka. Ptaki natomiast kolejny raz udowadniają, że określenie „ptasi móżdżek” powinno być uznawane za komplement.

Istnieją bowiem gatunki, które są zdolne do przeprowadzania niezwykle skomplikowanych operacji myślowych. Inne potrafią wykonywać proste działania matematyczne. Niektóre osobniki ukrywają dziesiątki tysięcy nasion na obszarze ogromnym obszarze, a po upływie wielu miesięcy pamiętają, gdzie je zostawiły. Pasówka śpiewna jest kolejnym dowodem na to, jak inteligentne i wciąż niedoceniane są to zwierzęta.

Dalsze badania pomogą dowiedzieć się więcej o ptakach śpiewających

Teraz naukowcy planują przeprowadzić kolejne badania, aby sprawdzić, czy zdolność samców szarobrewki do zmian repertuaru daje im przewagę przy wyborze partnerki oraz jaki ma to wpływ na walkę o terytorium. Jedną z hipotez badaczy jest to, że technika „tasowania” melodii jest sposobem na dostarczenie rozrywki płci przeciwnej.

– Wyobraźmy sobie, że masz swoją listę utworów do biegania. Kiedy w kółko leci ta sama sekwencja, podczas dłuższego biegu może ci się znudzić – mówi Stephen Nowicki, jeden z autorów badania. – Właśnie dlatego, lepiej co jakiś czas je przetasować – dodaje. Na tej samej zasadzie mogą działać pasówki śpiewne, chcąc zadowalać potencjalne partnerki. Prawdopodobnie nikt nie chce zostać największym nudziarzem w swojej okolicy.

Źródło: Proceedings of The Royal Society B