Przez archeologów z dalekiej przyszłości spodnie barwione indygo zostaną zaklasyfikowane jako jeden z najpopularniejszych ubiorów w XX i XXI wieku. W typowy dla archeologii sposób dżinsy zostaną podzielone na wiele różnych podkategorii, takich jak „rurki”, czy „dzwony”. Ich szeroki zakres geograficzny będzie dowodem na szybki proces globalizacji w zakresie handlu i kultury, jaki nastąpił w tym czasie.

Ci „dżinsolodzy” przyszłości będą również podkreślać znaczenie intrygującego artykułu, jaki dzisiaj opublikowało czasopismo Science Advances. Wynika z niego, że ludzie barwili bawełnę za pomocą barwnika indygo już co najmniej 6 tysięcy lat temu.

Odkrycie zaskoczyło naukowców, którzy analizowali osiem fragmentów bawełnianych tkanin wydobytych w Huaca Prieta – miejscu w północnym Peru, które zamieszkiwane było w okresie od 14 500 do 4 tysięcy lat temu. Rozdarte i pocięte kawałki tkanin prawdopodobnie pochodziły z toreb lub kontenerów i większość z nich nie mierzyła więcej niż 0,1 metra kwadratowego.

- Tkaniny były bardzo, bardzo brudne – opowiada archeolog Jeffrey Splitstoser, znawca struktur tkaninowych i współautor artykułu naukowego. – W niektórych próbkach mogliśmy dostrzec kolor niebieski, ale w większości był to szary. Wiadomo, że kolor niebieskich dżinsów z czasem płowieje. No więc to były właśnie takie niebieskie dżinsy sprzed 6 tysięcy lat.

Naukowcy wykorzystali wysokosprawną chromatografię cieczową, by zidentyfikować obecność roślinnego barwnika indygo w pięciu z ośmiu próbek tkanin mających od 6200 do 1500 lat.

Dotychczas najstarsze znane tkaniny barwione indygo pochodziły z czasów V dynastii władców w starożytnym Egipcie i datowane są na mniej więcej 2400 lat p.n.e.

Naukowcy wierzą, że bawełna zaczęła być używana niezależnie w różnych częściach świata, w tym w Azji Południowej, na Bliskim Wschodzie oraz w Mezoameryce. Jednak to północne wybrzeże Peru uważa się obecnie za miejsce, gdzie zaczęto wykorzystywać bawełnę po raz pierwszy. Bawełna z tego regionu, Gossypium barbadense, jest również znana pod nazwą Pima, a jej włókno stało się bazą dla różnych mieszanek we współczesnym przemyśle bawełnianym – wyjaśnia Splitstoser.

- Mieszkańcy Ameryki Południowej naprawdę mieli swój udział w historii niebieskich dżinsów – dodaje na koniec.

Tekst: Kristin Romey

Źródło: National Geographic News

Człowiek kontra ośmiotysięcznik. Zobacz co powiedział Andrzej Bargiel, Człowiek Roku National Geographic, podczas Gali Travelerów w Warszawie!