Czy w kosmosie istnieje życie poza Ziemią? To pytanie ludzie stawiają sobie od tysięcy lat. W ostatnich dekadach zainteresowanie obcymi wzrosło jeszcze bardziej dzięki postępowi technicznemu oraz przede wszystkim filmom o tematyce science fiction.

Obcy w kosmosie. Czy powinniśmy się z nimi kontaktować?

Mimo że nie ma żadnego dowodu na to, jakoby inne planety w kosmosie były zamieszkałe, w kręgach pasjonatów nie brakuje teorii opisujących nie tylko wygląd, ale też zwyczaje kosmitów. Ich entuzjazm stanowczo studzi Mark Buchanan, amerykański dziennikarz popularnonaukowy. Jak twierdzi, przybysze z kosmosu mogą być „ekstremalnie niebezpieczni” i jako ludzkość „powinniśmy być wdzięczni, że do tej pory nie udało nam się nawiązać z nimi kontaktu”.

Jak tłumaczy, jego ponura prognoza wynika z tego, że Ziemia jest stosunkowo młodą planetą i większość ciał niebieskich w kosmosie liczy sobie znacznie więcej lat niż nasza planeta. To ma z kolei wskazywać na większe zaawansowanie technologiczne rzekomych kosmitów.

– „Poszukiwania obcych osiągnęły pewien etap wyrafinowania technologicznego, co wiąże się z konkretnym ryzykiem, dlatego próby kontaktu powinny być regulowane na poziomie krajowym i międzynarodowym. Bez nadzoru nawet jedna osoba mająca dostęp do zaawansowanej transmisji mogłaby podjąć działania mające wpływ na przyszłość całej planety” – dodaje Buchanan.

Starcie cywilizacji może zakończyć się katastrofą

Mark Buchanan nie wyklucza, że we wszechświecie żyją inne o wiele bardziej rozwinięte cywilizacje od naszej. Skoro obcy są tak zaawansowani technologicznie, to dlaczego nie szukają kontaktu z Ziemią? Amerykanin twierdzi, że mogą być zapobiegawczy, ponieważ sami boją się konfrontacji.

– „Nasza historia na Ziemi dała nam wiele przykładów tego, co może się wydarzyć, gdy spotykają się cywilizacje o nierównej technologii. Silniejsze zniszczyły lub zniewoliły słabsze” – przypomina.

Kontakt z obcymi, przy założeniu, że są o wiele bardziej doświadczeni i rozwinięci naukowo od ludzi, może mieć jednak dobre strony. Buchanan zwraca uwagę na to, że kosmici najprawdopodobniej zdążyli już dawno temu uporać się z problemami, z jakimi obecnie boryka się ludzkość. Moglibyśmy zatem wiele się od nich nauczyć.