Naukowcy odnaleźli to enigmatyczne stworzenie na głębokości 1200 m p.p.m. w okolicy Wyniesienia Chatham. To rejon dna oceanicznego na Oceanie Spokojnym, który znajduje się na wschód od Nowej Zelandii. O odkryciu poinformował nowozelandzki National Institute of Water and Atmospheric Research. To kolejny dowód na to, jak niewiele wciąż wiemy o oceanicznych głębinach.

„Rekin-widmo” może należeć do bardzo rzadkiego gatunku ryb chimerowatych

Naukowcy przyznają, że posiadają bardzo mało informacji o „rekinie-widmo”. Wiedzą, że żyje w głębinach i prawdopodobnie należy do rodzaju Hydrolagus. Rekiny te są prawdopodobnie spokrewnione z płaszczkami i rekinami. Ich szkielet składa się głównie z tkanki chrzęstnej.

– Nasza wiedza o tym gatunku jest oparta głównie na dorosłych osobnikach. Dlatego odkrycie tego noworodka „rekina-widmo” jest naprawdę niezwykłe – powiedział dr Brit Finucci, jeden z odkrywców tajemniczego stworzenia.

Badacze przyznają, że odnalezienie młodego osobnika może pomóc dowiedzieć się więcej o tej chimerze. Dr Finucci przekazał, że młody rekin miał brzuch pełny żółtka, którym ryby żywią się będąc w okresie rozwoju w ikrze. Naukowcy twierdzą, że komórki jajowe „rekinów-widmo” są składane na dnie oceanu.

Naukowcy wciąż niewiele wiedzą o gatunkach głębinowych

Autorzy odkrycia przyznają, że największym problemem w identyfikacji gatunków głębinowych, do których należy rekin-widmo, jest fakt, że dno oceaniczne jest w olbrzymim stopniu wciąż niezbadane. Wynika to z kolei z tego, że ekspedycje w te rejony są niezwykle trudnym wyzwaniem, a do wielu miejsc bardzo trudno się dostać.

Dr Finucci zwraca uwagę na to, że potrzeba więcej informacji, żeby określić, do jakiego konkretnie gatunku należy „rekin-widmo”. Na razie jedynie przypisano go do rodzaju Hydrolagus. Naukowcy mają nadzieję, że dalsza eksploracja Wyniesienia Chatham pomoże odnaleźć kolejnych przedstawicieli tajemniczych ryb. – Najbardziej ekscytujące jest to, że nie mamy pewności, co tak naprawdę uda nam się odkryć – dodaje uczony.

Znając kilka podobnych osobników, które mogą być spokrewnione z młodym „rekinem-widmo” naukowcy będą teraz analizowali i porównywali wszystkie ich cechy wspólne. W ten sposób chcą stworzyć konkretną klasyfikację biologiczną.

Czym są ryby chimerowate?

Rodzaj Hydrolagus zaliczany jest do rodziny ryby chimerowatych. To morskie ryby chrzęstnoszkieletowe z rzędu chimerokształtnych. Występują głównie w ciepłych wodach oceanicznych na dużych głębokościach. Większość z nich żywi się głównie bezkręgowcami i rybami.

Prawdopodobnie żyły już w okresie kredowym. Naukowcom do tej pory udało się udokumentować ok. 40 gatunków ryb chimerowatych.

Źródło: NIWA