Temat kosmitów regularnie wraca nie tylko w filmach science-fiction, ale też w środowisku naukowym. W 2021 r. poruszenie wywołała wypowiedź Marka Buchanana, amerykańskiego dziennikarza popularnonaukowego. Stwierdził bowiem, że Obcy mogą być „ekstremalnie niebezpieczni” i jako ludzkość „powinniśmy być wdzięczni, że do tej pory nie udało nam się nawiązać z nimi kontaktu”. Jego słowa pewnie przeszłyby bez echa, gdyby nie fakt, że według badań większość Amerykanów wierzy w istnienie kosmitów. Z kolei połowa jest przekonana, że obcy odwiedzają Ziemię.

Nie tylko Amerykanie wierzą w Obcych. W Polsce również nie brakuje miejsc, które według mieszkańców miały być odwiedzane przez UFO. W jednej z wsi na Lubelszczyźnie stoi nawet pomnik upamiętniający rzekome lądowanie statku kosmicznego.

Interesujesz się kosmosem? Rozwijaj swoją pasję, czytając najlepsze książki popularnonaukowe o obcych galaktykach.

Co znajdzie się w zakodowanej wiadomości do kosmitów?

Najnowszy pomysł badaczy kosmosu nie ostudzi entuzjazmu ufologów. 11 naukowców z różnych instytucji, w tym z NASA Jet Propulsion Laboratory, planuje wysłać do kosmitów zakodowaną wiadomość. Co się w niej znajdzie? Treści naukowe, a wśród nich ilustracje przedstawiające nagich ludzi. Projekt „A Beacon in the Galaxy” (BITG) został opublikowany na łamach serwisu Arxiv.

Badacze proponują wysłanie wiadomości w kodzie binarnym za pomocą fal radiowych i FAST Observable Field, największego radioteleskopu na świecie. Do kodu zostanie dołączone zaproszenie dla Obcych do odpowiedzi za pomocą ich własnego aparatu radioteleskopowego.

Próby nawiązania kontaktu z Obcymi

Podobna technika została zastosowana w 1974 r. Wówczas astronomowie wysłali wiadomość w kosmos za pomocą radioteleskopu Arecibo. Informacje o liczbach i Układzie Słonecznym zostały skierowane w stronę Gromady Herkulesa, oddalonej od Ziemi o 25000 lat świetlnych.

Naukowcy kilkukrotnie wysyłali w kosmos przykłady osiągnięć naszej cywilizacji. Przykładowo, w 2021 r. misja Lucy zabrała ze sobą wiersz Amandy Gorman, laureatki National Youth Poet Laureate, teksty piosenek Beatlesów i skamieniałości samicy australopiteka Lucy.

Zamiast na kulturze i języku, BITG ma się skupić na pojęciach bardziej zrozumiałych dla ewentualnej pozaziemskiej inteligencji. Wiadomość będzie zawierała między innymi wizualizację podwójnej helisy DNA i atomu wodoru, objaśnienia algebry, ilustrację Układu Słonecznego i mapę Ziemi.

Jak zaprezentować się kosmitom?

Najwięcej kontrowersji wzbudza pomysł wysłania obrazka przedstawiającego nagie ciała mężczyzny i kobiety. Uśmiechnięta para ma przyjaźnie machać.

Zakodowany obrazek przedstawiający parę nagich ludzi./fot. arXiv

– Ta informacja to odpowiedź na podstawowe oczekiwania obu stron. Pozwala na rozpoznanie naszego wyglądu, a to interesujący szczegół, zwłaszcza jeśli uda nam się nawiązać wymianę informacji lub kiedyś spotkać – tłumaczą naukowcy cytowani przez CNN.

Podobny wizerunek umieszczono na pokładach sond kosmicznych Pioneer 10 i 11. Sondy te wystrzelono w kosmos w 1972 i 1973 r. Docelowo mają one opuścić Układ Słoneczny.

Do tej pory żadna wysłana przez ludzi wiadomość nie doczekała się odpowiedzi.

Źródło: Arxiv.