Płeć żółwi morskich zależy od temperatury piasku, w którym składane są jaja. Jeśli nie przekracza 27o C, z jaj wykluwają się samce. Natomiast jeśli jest wyższa niż 31 st. C, na świat przychodzą samice. W przypadku, gdy temperatura fluktuuje między tymi granicznymi wartościami, część młodych żółwi będzie samcami, a część samicami.

Informacje te pochodzą ze strony amerykańskiej Narodowej Służby Oceanicznej (National Ocean Service, należącej do Narodowej Agencji Oceanów i Atmosfery). Można na niej również przeczytać, że im cieplejszy piasek na plażach, tym więcej rodzi się samic. Zaburza to stosunek ilości przedstawicieli obu płci u różnych gatunków żółwi morskich i może być groźne dla ich przetrwania.

Złe wieści z Florydy

O tym, że jest to prawda, są przekonani zoolodzy z Florydy. W zeszłym tygodniu pracownicy jednego ze szpitali opiekujących się żółwiami morskimi w tym stanie alarmowali, że przez ostatnie cztery lata nie widzieli ani jednego samca. W przegrzanym piasku na świat przychodziły wyłącznie samice żółwi

Przerażające jest to, że ostatnie cztery lata na Florydzie były rekordowo ciepłe – powiedziała agencji Reuters Bette Zirkelbach, menedżerka ze Szpitala Żółwi w mieście Marathon położonym na archipelagu Florida Keys. – Naukowcy, którzy przez ten czas badali żółwie jaja i wyklute z nich młode, ani razu nie natrafili na samca – dodała.

Nie jest to pierwszy przypadek tego rodzaju na świecie. Badania z 2018 roku wykazały, że aż 99%. żółwi wykluwających się wówczas na północnym krańcu Wielkiej Rafy Koralowej to były samice. W południowej części Rafy stanowiły one około 65% populacji.

Ile jest gatunków żółwi morskich

Do rodziny żółwi morskich należy 7 gatunków. Są wśród nich m.in.

Większość jest zagrożona wyginięciem. Niektóre – jak żółw szylkretowy – krytycznie. Więcej na temat żółwia szylkretowego przeczytasz w innym naszym artykule

To powoduje, że wieści, jakie napłynęły z Florydy, większość specjalistów uważa za niepokojące. – W nadchodzących lata populacje żółwi gwałtownie się zmniejszą, ponieważ genetyczna różnorodność w ramach gatunku będzie niewystarczająca – uważa Melissa Rosales Rodriguez, opiekunka żółwi z żółwiego szpitala w Miami. – Samic będzie zbyt dużo w stosunku do samców, by sezon godowy mógł zakończyć się sukcesem – powiedziała Rodriguez w wywiadzie dla Reutersa.

Czy żółwie morskie są zagrożone wyginięciem

Niektórzy badacze są jednak innego zdania. Zwracają uwagę, że sprawa jest bardziej skomplikowana. Nie da się bowiem określić, jaki jest optymalny stosunek samic do samców u danego gatunku. Wbrew pozorom wcale nie musi to być jeden do jednego.

– Gdy temperatury rosną, u wszystkich żółwi morskich rodzi się więcej samic – powiedziała portalowi „Insider" dr Lucy Hawkes, ekolożka z Uniwersytetu Exeter, która zajmuje się tym zagadnieniem od piętnastu lat. Często zdarza się, że aż z 90 proc. złożonych jaj na świat przychodzą samice. To według naukowczyni oznacza, że wcale nie potrzeba wiele samców, żeby zapłodnić jaja i zapewnić gatunkowi przetrwanie. Zdaniem Hawkes jest nawet możliwe, że więcej samic przychodzących na świat u żółwi morskich to ewolucyjna adaptacja chroniąca gatunek przed wyginięciem