– Widzieliśmy już coś takiego kilka razy. Myślę, że organizmy te pozostaną dla nas tajemnicą do czasu, aż zostaną pobrane próbki. Mamy dobrej jakości zdjęcia. Wyślemy je do ekspertów od koralowców – mówi naukowczyni podczas dyskusji zarejestrowanej 30 sierpnia 2022 roku i dotyczącej badania dna morskiego na Karaibach.

Na filmie opublikowanym w serwisie Ocean Exploration należącym do amerykańskiej Narodowej Agencji Oceanów i Atmosfery (NOAA) widać bardzo dziwne stworzenie. Pierwsze ujęcie pokazuje niedużą – przynajmniej taka się wydaje, ponieważ nie ma punktu odniesienia pozwalającego określić skalę – niebieską kulę. Ma niewielkie, średniej grubości wypustki. Wydaje się przytwierdzona do dna.

W drugiej połowie filmu pojawia się jeszcze jeden osobnik. Jest nieco bardziej rozpłaszczony. Ma jednak ten sam charakterystyczny kolor i podobne wypustki. Naukowcy zastanawiają się, co to jest.

Tajemnica z głębin

Zagadkowy organizm zarejestrowano w okolicach Saint Croix, jeden z Wysp Dziewiczych. Znajdują się na Morzu Karaibskim. Saint Croix jest największą wyspą. Ma prawie 220 km2 powierzchni i liczy 55 tys. mieszkańców.

Okoliczne wody to teren działania ekspedycji „Voyage to the Ridge 2022”. Naukowcy, którzy do niej należą, pracują na statku Okeanos Explorer należącym do NOAA. Z pokładu opuszczają do wody zdalnie sterowany pojazd podwodny (ROV). Nagrywane przez robota filmy puszczane są w sieci na żywo, później zaś można je oglądać na stronie oceanexplorer.noaa.gov

Film nagrany 30 sierpnia pokazuje zagadkowy organizm. Został on znaleziony na dnie morskim – 425 metrów pod powierzchnią tafli wody. Stworzenie nie poruszało się.

Morze Karaibskie w pobliżu Wysp Dziewiczych jest bogate w organizmy żywe. fot. Robin Wilson Photography/Getty Images

Zagadkowy organizm – Koral czy gąbka?

Niewidziane wcześniej zwierzę wywołało ożywioną dyskusję. Jedna z badaczek zasugerowała, że może być to miękki koralowiec albo osłonica.

Osłonice to bardzo proste morskie strunowce. Mają nietypową, zewnętrzną osłonkę zwaną tuniką. Stanowi ona szkielet zewnętrzny zwierzęcia, okresowo zrzucany. Osłonice mogą tworzyć kolonie, ale również mogą występować pojedynczo. Na razie znamy 3 tys. ich gatunków.

Inny trop, jaki dyskutowano, to gąbki. Tych znamy znacznie więcej – aż 8,5 tys. gatunków. – Z całą pewnością mogę powiedzieć tylko tyle, że nie jest to skała – żartuje na filmie jedna z badaczek.

– Myślę, że to jeden z tych elementów, które są najbardziej ekscytujące w ekspedycjach oceanicznych. Zawsze znajdzie się przynajmniej jedna rzecz, która cię zatrzyma. A często jest ich znacznie więcej niż jedna – dodaje. – I potem trzeba się zastanawiać, czym jest ta kulista niebieska rzecz?

Nieznane oceany

Oceany zajmują nieco ponad 70 proc. powierzchni Ziemi. Mimo to wiemy o nich zaskakująco mało. Ile występuje w nich gatunków? Jakie organizmy kryją się w głębinach? To pytanie zadali kanadyjscy naukowcy w pracy opublikowanej w 2011 r. w czasopiśmie naukowym PLOS Biology.

Nie wzięło się znikąd. Rok wcześniej Robert May, sławny australijski matematyk i zoolog, zastanawiał się, o co zapytaliby nas w pierwszej kolejności kosmici, gdyby wylądowali na Ziemi. Doszedł do wniosku, że chcieliby wiedzieć, ile mamy na tej planecie różnych form życia.

Odpowiedzieć, wskazują Kanadyjczycy, byłoby raczej trudno. Według nich, nie zaobserwowaliśmy dotychczas 86 proc. gatunków żyjących na Ziemi i aż 91 proc. zamieszkujących oceany.

Więcej o oceanach świata i o tym, jak się nieustannie zmieniają, przeczytasz również tutaj.

Źródło: LiveScienceOcean ExplorerPLOS Biology