Przedstawiciele nosorożców jawajskich - gatunku krytycznie zagrożonego wyginięciem - doczekali się potomstwa. Nowonarodzona samica o imieniu Helen i samiec Luther były widziane wraz z matkami na materiałach filmowych zarejestrowanych przez prawie sto fotopułapek zainstalowanych w parku narodowym Ujung Kulon w Indonezji. Obserwacje prowadzono w okresie od marca do sierpnia 2020 roku - podały władze parku w niedzielnym oświadczeniu.

Po latach stałych spadków w populacji tych rzadkich ssaków, pojawienie się młodych daje nadzieje na przyszłość gatunku. Ich łączna liczba sięga w tym momencie 74 osobników.

Prowincja Banten Ujung Kulon, najbardziej na zachód wysunięty kraniec Jawy, to ostatnie naturalne siedlisko nosorożców jawajskich. Znajduje się tu sanktuarium o powierzchni ok. 5100 hektarów porośnięte bujnymi lasami deszczowymi, poprzecinane przez słodkowodne strumienie. Rząd indonezyjski rozważa jednak przeniesienie nosorożców na inne tereny Jawy i Sumatry ze względu na niebezpieczne sąsiedztwo aktywnego wulkanu Krakatau.

- Te narodziny niosą ze sobą wielką nadzieję na przyszłość krytycznie zagrożonego wyginięciem wyjątkowego nosorożca jawajskiego - powiedział Wiratno z indonezyjskiego ministerstwa środowiska.

To szczególna informacja, tym bardziej że 22 września obchodzimy Światowy Dzień Nosorożca. Obchody mają podkreślić trudną sytuację zwierząt i zwrócić uwagę na działania mające na celu ochronę tego gatunku. Kłusownictwo, postępująca urbanizacja i związane z nią zanieczyszczenia sprawiły, że zwierzęta znalazły się na skraju wyginięcia. Jak podaje WWF, na świecie żyje obecnie pięć gatunków nosorożców, z czego trzy są krytycznie zagrożone.

Źródło: sciencealert.com