Jeszcze w tym roku, a konkretnie w listopadzie, statek kosmiczny NASA Orion wyruszy w bezzałogową misję Artemis I na księżyc. Mimo braku załogi fotel dowódcy nie będzie jednak pusty. Zajmie go manekin wyposażony w dwa czujniki promieniowania i skafander kosmiczny Orion Crew Survival System. Nietypowy astronauta otrzymał wyjątkowo odpowiedzialne zadanie – będzie musiał zebrać dane, które przydadzą się członkom załogi podczas lotu kosmicznego Artemis II zaplanowanego na 2023 rok.

Wybierz imię dla manekina, który poleci w kosmos

Manekin-astronauta nadal nie ma imienia, dlatego NASA zorganizowała Name the Artemis Moonikin Challenge. Co drugi dzień od 16 do 28 czerwca użytkownicy mediów społecznościowych będą mogli głosować na jedną z propozycji. Imionom towarzyszą krótkie opisy osobowości. Oto one:

ACE – prosty i praktyczny. Skrót od Artemis Crew Explorer.

CAMPOS – zaradny, umiejący rozwiązywać problemy. To jednocześnie hołd w stronę Arturo Camposa, który odegrał kluczową rolę w nawigowaniu Apollo 13 podczas drogi powrotnej na Ziemię.

DELOS – nostalgiczny i romantyczny. W tym przypadku inspiracją była wyspa Delos, na której zgodnie z greckim mitem urodzili się Apollo i Artemida.

DUHART – ciepło i serdeczność. Dedykacja dla Irene Duhart Long, pierwszej kobiety i przedstawicielki mniejszości etnicznej na stanowisku dyrektora medycznego w Kennedy Space Center.

MONTGOMERY – Pionier, innowacyjny. To z kolei dedykacja dla Juliusa Montgomery’ego, pierwszego czarnoskórego, który pracował w Cape Canaveral Space Facility jako specjalista techniczny.

RIGEL – jasny, inspirujący. To olbrzymia supergwiazda w konstelacji Oriona.

SHACKELTON – tajemniczy, obfity. Jest to nawiązanie do krateru na Księżycu oraz słynnego badacza Antarktyki.

WARGO – entuzjastyczny, pełen pasji. Dedykacja dla Michaela Wargo, pierwszego głównego naukowca NASA.

Kathryn Hambleton, rzeczniczka NASA, wierzy, że zaangażowanie internautów w wybór imienia dla manekina, który poleci na Księżyc, zainspiruje kolejne pokolenia do poszerzania wiedzy w zakresie astronomii.

Przygotowania do misji na Księżyc

Podczas listopadowej misji manekin będzie zbierał informacje dotyczące awaryjnych sytuacji, z jakimi w przyszłości być może zmierzą się astronauci. Testy już ruszyły. W czasie jednej z symulacji pracownicy NASA sprawdzali, czy załoga statku będzie w stanie wydostać się na zewnątrz, w razie wodowania do góry nogami. Przedmiotami badań są też fotele i kombinezony, a przede wszystkim ich wpływ na zmniejszenie ryzyka obrażeń głowy i szyi podczas startów i lądowań. Zebrana wiedza zostanie wykorzystana w 2023 roku.