Katastrofa klimatyczna to obecnie jeden z największych problemów, z jakimi boryka się współczesna cywilizacja. O globalnym ociepleniu słyszymy od lat, jednak w ostatnim czasie zmiany w klimacie nasiliły się, a według specjalistów część z nich jest już nie do odwrócenia.

Tego lata drastyczne zmiany klimatyczne było widać nie tylko na biegunach północnym i południowym, ale również w Ameryce Północnej czy Europie. W 2021 r. europejskie lato było najgorętsze w historii.

Linie lotnicze będą walczyć z globalnym ociepleniem

Dlaczego na całym świecie robi się coraz cieplej? Jednym z głównych powodów jest nadmierna emisja gazów cieplarnianych, w tym dwutlenku węgla, metanu czy ozonu. Szacuje się, że spaliny samolotów produkują około 5 proc. wszystkich. Ekolodzy biją na alarm i ostrzegają, że podróże samolotami szkodzą całemu środowisku, jednak z drugiej strony coraz więcej ludzi przemieszcza się w ten sposób, ponieważ loty są coraz tańsze i jest ich coraz więcej. Na horyzoncie pojawił się kompromis.

Na początku października podczas walnego zgromadzenia Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Powietrznego (IATA) linie lotnicze zobowiązały się osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r. W spotkaniu dział wzięli również przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT. Uchwała zatwierdzona w Bostonie pokrywa się z celem Porozumienia Paryskiego z 2015 r. Podczas szczytu państwa zobowiązały się do ograniczenia wzrostu temperatury powietrza do 1,5 st. Celsjusza. Tylko jeden kraj realizuje swoje cele klimatyczne.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że wolność latania będzie zależała od naszej zdolności do wprowadzania zrównoważonych rozwiązań. […] Podobnie jak wszystkie brane musimy zmniejszyć i ostatnie wyeliminować szkodliwe emisje – zapowiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Dodał również, że osiągnięcie postanowionego celu nie będzie łatwym wyzwaniem. Zredukowanie emisji CO2 do zera wymaga współpracy nie tylko całej branży, ale także rządów państw.

Nie wszyscy są gotowi na zmiany

Sebastian Mikosz – wiceprezes IATA – powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że nie wszystkie linie lotnicze były skłonne przyjąć „historyczną rezolucję”. Oficjalny sprzeciw wystosowali chińscy przewoźnicy – jak twierdzą, nie są gotowi poprzeć uchwały, ponieważ czas na realizację założeń jest ich zdaniem za krótki.

Jak IATA planuje doprowadzić do neutralności klimatycznej? Priorytetem jest trwająca od kilku lat wymiana samolotów na przyjazne dla środowiska naturalnego. Nacisk będzie postawiony także na rozpowszechnianie biopaliw, nowe technologie napędowe, wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla oraz kompensacje.