Czas na odpoczynek: do 20 godzin z każdych 24. Metabolizm: tak powolny, że ci żyjący na drzewach roślinożercy schodzą na ziemię w celu defekacji zaledwie raz w tygodniu. To dobrze, bo ich powolność w poruszaniu się po ziemi czyni je łatwym łupem.

Układ kostny leniwca przystosowany jest to leżenia lub wiszenia głową w dół na drzewie. W tej pozycji te zwierzęta jedzą, śpią, rodzą i kopulują. Mimo że w National Aquarium w Baltimore jest kilka leniwców, pracownikom jeszcze nie udało się zaobserwować rytuałów godowych ani porodu u tego gatunku – zdradza kurator Ken Howell. – Bardzo dbają o zachowanie prywatności. Gdy już uprawiają seks, musi to odbywać się bardzo szybko – domyśla się.

Mark Rosenthal z Animal Magic, programu na rzecz ratowania egzotycznych gatunków zwierząt w Michigan, wyjaśnia, że jest w tym trochę prawdy. Mając do pomocy smartfon i dobre wyczucie czasu, zdołał nagrać film, na którym widać kopulującą parę leniwców w pozycji wiszącej na gałęzi.

Komentarz filmowca z offu, przerywany dłuższym milczeniem, wiernie oddaje niespieszny charakter tej romantycznej sceny: Samiec nie ustaje w staraniach…samica jest mu przychylna… Zaraz spróbuje ponownie…Drodzy widzowie, uzbrójcie się w cierpliwość – to w końcu leniwce…